Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Shoppat idag: Min allra första fruktbärande citrus..., -Hurra!!!
          Sussie F-Flower
          Inlägg 05-03-2009, 21:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Äntligen blev det "mitt" tillfälle för en liten Citrus Fortunella. yahoo.gif yahoo.gif
          Tycker själv att jag gjorde ett bra klipp, bara jag klarar av att sköta om den vill säga.

Ja, jag var sååå jätte superglad när jag gick ut ur butiken (när jag blir riktigt glad så blir jag även förvirrad... blink.gif ) så att jag tappade plånboken på motorvägen... w00t.gif för jag hade faktiskt armarna fulla (orkidéer också = ännu gladare laugh.gif ) när jag skulle låsa upp bilen, så plånboken, den lade jag på huven...
          Tänkte att DÄR KAN JAG INTE MISSA ATT SE DEN! Pyttsan!
          (Jag fick igen den senare, utan att ens ha saknat den. Den var nog överkörd 200 ggr!!! Helt otroligt! Men, vad gör väl det.... -Jag har ju fått lite nya växter i mitt hem, igen... blush.gif giggle.gif )

Jag tänkte gå igenom och läsa lite i gamla trådar om citrusar men det är ju så många sidor så jag vet inte om jag orkar...

Är calamondin och kumquat samma sak?
          När jag var i butiken så tyckte jag att kumquatfrukterna var mera avlånga. Dom var märkta. Tänkte köpa en sådan först men då sade expediten att dom var så sura. Den här C.Fortunellen som jag köpte har ju runda frukter. Det stog inte Calamondin på lappen men vi (hon och jag) drog slutsatsen att detta måste vara en Calamondin. Rätt?
          Spelar väl ingen roll egentligen, men skulle vara kul att veta.

Nu när jag har googlat på lite bilder så tolkar jag det som att det är samma sak...?
          Hur förhåller det sig egentligen, ni som kan?

Jag var ju klantig för jag borde väl ha köpt en säck C-jord på samma gång. För det kanske vore bäst att jag planterade om den så snart som möjligt då den hade varit i butiken i flera månader. Kanske jag har jord som jag kan blanda till. Funkar gödslad torv + värmekulit kanske..? Kalkfri?

Plantan hade flera små späda skott i butiken men när jag kom hem och packade upp den så har hälften av dessa lossnat. Är dom köldkänsliga? Här har det ju ändå varit ett par plusgrader idag.

Jag kan ingenting om Citrusar så jag vet inte ens om jag kan säga att det är en fin och bra planta...
          Hur ser den ut tycker ni som är vana? Den är precis 40 cm hög ovanför jordytan.
          Sköter man ALLA citrussorter på samma sätt?

Sussie. biggrin.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IM001124.JPG ( 769.74k ) Antal nedladdningar: 86

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 06-03-2009, 13:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

hade missat att skriva här!

Grattis till din nya citrus, Maria har skrivit hur du sköter den så gör dom som hon skrev så kommer den trivas.

jag har nu tagit ut samtliga citrusar ( har varit ca +5c +7c i skuggan och frostfritt under flera nätter), men snart får mina åka in igen. då det skulle bli kallt i helgen.

har man inget svalt ställe att övervintra dom på så kan man göra som jag har gjort denna vinter

jag hade dom ute så länge jag kunde (utan att utsätta dom för frost), sedan tog jag in dom och satte dom i ett svalt fönster ca +10c +20c. och med extra ljus. då tror dom att det är ''vår'' inne och börjar att blomma. och mina tappade inte blad förutom min apelsin som endast tappade 5-10blad.

innan har jag övervintrat dom i en källare som hållit ca +10c. men då jag denna vinter bor i lägenhet så hade jag inget val för mina plantor och jag trodde det skulle gå åt skogen, men det har faktiskt funkat bättre än vad jag trott. dom har ju fått vintervila fast ute.

annars om man kan är det bästa alt ett ljust utrymme som håller ca +5c +10c.

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 06-03-2009, 20:24
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (flaxss @ 06-03-2009, 13:32) *
          hade missat att skriva här!

Grattis till din nya citrus, Maria har skrivit hur du sköter den så gör dom som hon skrev så kommer den trivas.

jag har nu tagit ut samtliga citrusar ( har varit ca +5c +7c i skuggan och frostfritt under flera nätter), men snart får mina åka in igen. då det skulle bli kallt i helgen.

har man inget svalt ställe att övervintra dom på så kan man göra som jag har gjort denna vinter

jag hade dom ute så länge jag kunde (utan att utsätta dom för frost), sedan tog jag in dom och satte dom i ett svalt fönster ca +10c +20c. och med extra ljus. då tror dom att det är ''vår'' inne och börjar att blomma. och mina tappade inte blad förutom min apelsin som endast tappade 5-10blad.

innan har jag övervintrat dom i en källare som hållit ca +10c. men då jag denna vinter bor i lägenhet så hade jag inget val för mina plantor och jag trodde det skulle gå åt skogen, men det har faktiskt funkat bättre än vad jag trott. dom har ju fått vintervila fast ute.

annars om man kan är det bästa alt ett ljust utrymme som håller ca +5c +10c.

Tack för grattiset Linus samt för dina tips!
          Jag tänker verkligen göra mitt yttersta yes.gif och jag hoppas att jag ska "ro i land" denna utmaning. wub.gif
          Här har vi närmare metern med snö fortfarande, så att ta ut en citrus på altanen nu, skulle nog få mina grannar att ringa efter polisen... rotfl.gif
          Dock, så har vi haft plusgrader 2 dagar i rad...

Det kallaste som jag också har i mitt hus, är i min källare. I dagsläget så har jag alla pelargoner, fuxior, änglatrumpeter, frostkänsliga rosor, dahlior, kannor, m.m. där i matkällaren.
          Men, jag kommer inte att kunna ha citrusen där, för citrusen vill ju ha det BÅDE ljust och svalt.
          Då jag inte tidigare har haft någon växt som har ställt dessa krav, så har jag av naturliga skäl inte ordnat det så heller.

Har dock lite idéer, angående hur jag ska göra, inför nästkommande vinter och kommer så småningom att fundera tillsammans med ER...

men nu vill jag ha VÅR OCH SOMMAR först! kompiskram.gif

CITAT (MariaS @ 06-03-2009, 20:15) *
          Tänk att sitta där i badbaljans +35 med bubbel och titta genom panoramarutorna på snön som faller, ett gott glas vin på som balanserar på kanten och doften från nyutslagna citrusar....

Herregud, Jag tror jag svimmar... Det är ju MIN dröm också!!!

Tack Maria, då får det bli en plastkruka!
          Nu ska jag ta och sätta igång... Lägger väl in en bild sedan när det är klart.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 06-03-2009, 20:44
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Sussie F-Flower @ 06-03-2009, 20:19) *
          Men, jag kommer inte att kunna ha citrusen där, för citrusen vill ju ha det BÅDE ljust och svalt.
          Då jag inte tidigare har haft någon växt som har ställt dessa krav, så har jag av naturliga skäl inte ordnat det så heller.

Har dock lite idéer, angående hur jag ska göra, inför nästkommande vinter och kommer så småningom att fundera tillsammans med ER...

men nu vill jag ha VÅR OCH SOMMAR först! kompiskram.gif

är det under +10c så behövs inget extra ljus även om det är det bästa vintern igenom. när jag övervintrade mina i en källare så hade dom ingen vintern något extra ljus.

sedan beror det på vilken citrus art man har, alla vill inte ha svalt under vintern. utan en del växer vilt i områden som aldrig får under +20c +15c och har därmed större krav på ljus och fukt än svalka men alla ''tål'' att övervintra svalt, och en del växer högre upp bland bergen och har därmed krav på vintervila ner till +5c.

den du har kalamondin är en släkhybrid från Filippinerna och den växer vilt i klimat som ''aldrig'' får under +20c och ha mini temp på +20c i jan och där det under hela året under dagen oftast är över +25c +30c( Edit - formulerade mig konstigt, kalamodin växer inte vilt i naturen men dens föräldrar växer vilt i syd/ost Asien i tropiskt klimat till subtropiskt klimat)
          så den du har behöver inte ha svalt för att sätta frukt eller trivas. utan kan du bara ge den en ljus(med bra ljus) men fuktig vinter så kan du övervintra den i en temp på +20c. DOCK har du torr luft så ökar risken för ohyra och då kan det istället va en fördel att ha den svalt när man odlar den här lika så om man inte kan ge den bra ljus under vintern är det också då bättre att ha den svalt.

så till vintern kan du själv bestämma hur du vill övervintra den

alt 1 - extra ljus i en temp på ca +20c. höll hög fukt! och se upp för ev ohyra.

alt 2 - övervintra den mörkt men under +10c men över +5c.

alt 3 - övervintra den i extra ljus i en temp på +5c +10c.

CITAT (Sussie F-Flower @ 06-03-2009, 20:36) *
          Undrar: Har har Calamondin uppstått, förresten?

en släkt hyrbid med ursprung från Filippinerna. närmare bestämt en hybrid med Fortunella-arterna och Citrus-artrer = × Citrofortunella

din art är Citrofortunella microcarpa eller Citrofortunella mitis.

Redigerat av flaxss: 06-03-2009, 20:53

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 06-03-2009, 21:08
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (flaxss @ 06-03-2009, 20:44) *
          är det under +10c så behövs inget extra ljus även om det är det bästa vintern igenom. när jag övervintrade mina i en källare så hade dom ingen vintern något extra ljus.

sedan beror det på vilken citrus art man har, alla vill inte ha svalt under vintern. utan en del växer vilt i områden som aldrig får under +20c +15c och har därmed större krav på ljus och fukt än svalka men alla ''tål'' att övervintra svalt, och en del växer högre upp bland bergen och har därmed krav på vintervila ner till +5c.

den du har kalamondin är en släkhybrid från Filippinerna och den växer vilt i klimat som ''aldrig'' får under +20c och ha mini temp på +20c i jan och där det under hela året under dagen oftast är över +25c +30c( Edit - formulerade mig konstigt, kalamodin växer inte vilt i naturen men dens föräldrar växer vilt i syd/ost Asien i tropiskt klimat till subtropiskt klimat)
          så den du har behöver inte ha svalt för att sätta frukt eller trivas. utan kan du bara ge den en ljus(med bra ljus) men fuktig vinter så kan du övervintra den i en temp på +20c. DOCK har du torr luft så ökar risken för ohyra och då kan det istället va en fördel att ha den svalt när man odlar den här lika så om man inte kan ge den bra ljus under vintern är det också då bättre att ha den svalt.

så till vintern kan du själv bestämma hur du vill övervintra den

alt 1 - extra ljus i en temp på ca +20c. höll hög fukt! och se upp för ev ohyra.

alt 2 - övervintra den mörkt men under +10c men över +5c.

alt 3 - övervintra den i extra ljus i en temp på +5c +10c.

en släkt hyrbid med ursprung från Filippinerna.

Tack Linus!
          Det var väldigt utförligt. Jag tycker att mina möjligheter befinner sig lite mitt emellan det du skrivit. I min matkällare hade jag det mörkt, fram tills för några veckor sedan.
          Där har tempen varierat mellan 10-14 grader under hela vintern. När jag såg att änglarna och pelargonerna skjutit skott så slog jag igång belysningen där inne.

I den övriga källaren är det nog runt 14-16 grader. Inga element är på där. En möjlighet som jag tror att jag har i den övriga källaren, är att "bygga in" ett mindre glas-skåp i anslutning till en av ventilerna, inkl extra belysning= flera x36W. Där bilr det ännu kallare.

Det är bara en idé jag har. Vet inte om det skulle funka.

Slutligen mitt sista alternativ: det är min sons rum som ligger på övervåningen. Där är det under vintern med stängd dörr ca 16-17 grader (pga hans eksem). Han vill absolut inte sova varmare... w00t.gif . I hans rum finns ett västerfönster som jag kan komplettera med extra belysning. (4x36W kallvita...) Skulle det räcka? Kanske räcker med EN, eller två? dunno.gif

Citera

Inlägg i den här tråden
          Sussie F-Flower   Shoppat idag: Min allra första fruktbärande citrus...   05-03-2009, 21:57
          MariaS   Ja vem hinner först, jag eller flaxss. Citrus for...   05-03-2009, 23:03
          Sussie F-Flower   Citrus fortunella :giggle: Ja jisses. Ha så kul ...   05-03-2009, 23:15
          MariaS   Tack för ditt svar Maria! Vaddå "Ja, jiss...   05-03-2009, 23:18
          Sussie F-Flower   Jag har nog sett det mesta i namnväg på kalamondin...   05-03-2009, 23:26
          blomkronan   [size=3][color=#8B0000]GRATTIS SUSSIE :bravo: va...   05-03-2009, 23:40
          Sussie F-Flower   [font=Comic Sans MS][size=3][color=#8b0000]GRATTIS...   06-03-2009, 00:04
          MariaS   En frukt som är god, är ju mandarinen. Citrus reti...   06-03-2009, 08:43
          Sussie F-Flower   Åhh, Tack Maria för det väl utformade skötselråden...   06-03-2009, 09:17
          MariaS   Det finns inte så många märken av citrusjord. De s...   06-03-2009, 09:19
          Sussie F-Flower   Ok. Tack! Ska ske i e.m. Vad tycker du om att...   06-03-2009, 09:22
          MariaS   Ok. Tack! Ska ske i e.m. Vad tycker du om att...   06-03-2009, 13:10
          Sussie F-Flower   Byt du upp dig en storlek. Citrusar gillar inte om...   06-03-2009, 19:58
          Alba   Åh nu blir jag sugen på en citrus. Jag hade en Kol...   06-03-2009, 12:59
          Sussie F-Flower   Åh nu blir jag sugen på en citrus. Jag hade en Kol...   06-03-2009, 19:46
          MariaS   Ja, skaffa en du med! -Gör det, igen! :lol...   06-03-2009, 19:54
          Sussie F-Flower   Nä, citrusar är inte de lättaste att odla, men när...   06-03-2009, 20:04
          lissa   Åh nu blir jag sugen på en citrus. Jag hade en Kol...   09-03-2009, 00:19
          flaxss   en släkt hyrbid med ursprung från Filippinerna. nä...   06-03-2009, 20:57
          MariaS   Plastkruka med dränering är det bästa. Minsta kruk...   06-03-2009, 20:15
          MariaS   Ja baljan är ju redan på plats, som sagt. Matk...   06-03-2009, 20:31
          Sussie F-Flower   Ja baljan är ju redan på plats, som sagt. Matk...   06-03-2009, 20:36
          MariaS   Haha, vad kul! Då vet vi vart vi ska åka!...   06-03-2009, 20:39
          Sussie F-Flower   Va-a :confused: Alltså, jag menar... Är calamond...   06-03-2009, 20:49
          MariaS   Fördelen med de där lite svalare utrymmena, är att...   06-03-2009, 20:46
          MariaS   Nu är jag lite dålig på det här, men som namnet an...   06-03-2009, 20:53
          MariaS   Man ska tydligen läsa i sina böcker... :whistling:...   06-03-2009, 21:01
          flaxss   vill man bli förvirrad på namn kan man läsa skud (...   06-03-2009, 21:12
          blomkronan   Oj vilken aktivitet det har varit här idag :D och ...   06-03-2009, 21:34
          Sussie F-Flower   Oj vilken aktivitet det har varit här idag :D -Jod...   06-03-2009, 21:47
          MariaS   Hrm :blush: Det var så lite så :shy:   07-03-2009, 00:27
          Sussie F-Flower   Hrm :blush: Det var så lite så :shy: :kram2: :t...   07-03-2009, 00:51
          flaxss   tusen tack för underbara och snälla ord, värmer .   07-03-2009, 00:52
          Sussie F-Flower   tusen tack för underbara och snälla ord, värmer . ...   07-03-2009, 01:01
          blomkronan   :wub:   07-03-2009, 02:19
          Sussie F-Flower   Ikväll har kalamondinen blivit omplanterad. :yahoo...   08-03-2009, 22:24
          flaxss   ser jätte bra ut! den citrusen kommer stor tr...   08-03-2009, 23:00
          Sussie F-Flower   ser jätte bra ut! den citrusen kommer stor tri...   08-03-2009, 23:15
          sippa   Äntligen blev det "mitt" tillfälle för e...   09-03-2009, 08:51

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 13:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon