Pusselbitarna faller förresten på plats. För några veckor sedan såg jag och min sambo ett djur på andra sidan stranden, ett avlångt, smalt, smidigt, kvickt djur. Jag såg det sedan några dagar senare igen och vi pratade då med folk vi känner om vad det skulle ha kunnat vara. Jag såg nämligen aldrig djuret tillräckligt länge för att riktigt hinna se, utan skymtade det bara båda gångerna.
Mink, sa min pappa och vi accepterade det som en förklaring. Ytterligare några dagar senare satt jag och min sambo och fikade nere vid ån i första vårsolen och vi fick då syn på djuret igen, trodde vi i alla fall. Det var mycket riktigt en mink, men det var en liten krake och jag och min sambo var fundersamma, kunde det verkligen vara samma djur? Det förra måste ha varit en hanne och det här är en hona kom vi fram till, eftersom vi inte fick storleken att överensstämma med det vi sett tidigare. Sedan var vi nöjda med den förklaringen, att det skulle ha varit något annat var ju osannolikt eftersom vi nu sett en mink och på nära håll.
Men ikväll trillade poletten ned!

Klart att det inte stämde med storleken, det första vi såg måste ju ha varit uttern!!!

Hittade det här informationsbladet om uttrar:
http://www.rovdjur.se/IziDocument/IziDownl...dex.asp?DID=527I texten kan man läsa: "På håll kan uttern förväxlas med minken, men på nära håll är den lätt att skilja från sin släkting. Uttern är dubbelt så stor som minken och har en mycket grov svansbas samt ljusare partier på halsen."
Då behöver jag kanske inte känna mig alltför dum då

Lustigt bara att vi har både mink och utter och att vi har sett båda två utan att vi visste om det

Hittade också det här om samexistens mellan utter och mink: "Studierna visade att utter och mink delar samma preferenser på både livsmiljöer och födoval, men att det finns skillnader som gör att dessa två arter klarar av att samexistera (Erlinge 1967, 1971). En skillnad är bytesstorleken. Ungefär en tredjedel av de fiskar som uttern fångar är större än den maximala storleken på fisk som minken tar (ca 20 cm). De områden som domineras av utter är oftast näringsrika sjöar som är rika på fisk. De områden som domineras av mink är ofta näringsfattiga urbergssjöar som är relativt fiskfattiga men däremot rika på kräftor (Erlinge 1971)."
Det stämmer bra in på det vi vet om Åviken, tydligen ska det vara gott om både fisk och kräftor här
Och att vi har sett dem båda två är väl inte heller en slump, för någon vecka sedan var det i stort sett is över större delen av viken och bara närmast huset var det öppet vatten, vilket väl tvingade dem dit, vilket i sin tur gjorde dem båda synliga för oss.
Redigerat av Thalassa: 10-03-2009, 07:59