Jag tycker nog att det är bättre om du försöker prata med honom om varför han går in och tittar på sidorna. -Är det någon/några i kompisgänget som är jakt/skytte/militär intresserade och han vill kunna hänga med i diskussionen? -Bara "spännande"?
Tyvärr vill nog jag säga att det är svårt att spärra internet tillgången, om du lyckas spärra tillgången, men har sparat MSN/e-mail så finns t.ex en kanal öppen att skicka komprimerade filer, ngn kompis tar med sig lite 'roliga' sidor på ett USB minne osv.
Själv så har jag en grabb som fyller 6, allt vad leksaksvapen heter har varit förbjudna(nja inte vattenpistoler då..) Nu så blir det dock dags för att införskaffa ett luftgevär. Givetvis ikommer det att vara inlåst i vapenskåp och jag ska vara med när det blir dags att skjuta. En 15-åring är tillräckligt vuxen för att få jag själv under uppsiktsjakt t.ex. Försök bara att ta reda på vad intresset bottnar i, och vilka mål han har med det.
Att din son är inne läser på sidor om riktiga vapen behöver inte innebära något, men jag skulle se upp han börjar läsa om "potato guns", sprängämnestillverkning osv - då finns det risk att han kan skada både sig själv och andra, 'bara' pga ett experiment gick snett.
|