CITAT (Betty @ 18-03-2009, 11:54)

Jag googlade och hittade denna sida:
LivsmedelsSverige I stycket längst ner kan man läsa om målsättningen för slakt av ekologiskt uppfödda djur. Fast några garantier finns ju inte, mänskliga faktorn måste alltid vägas in i resonemanget.
Ok... Där står:
"Särskild hänsyn vid slakt och transport
Det finns också regler för slakt och transporter. Målet är att slakt och transport ska utföras under värdiga former och med ett minimum av fysiska och psykiska påfrestningar för djuren. Djurens skötare ska ha möjlighet att vara med vid slakten fram till avlivningstillfället. Även här handlar det om att skydda djuren från lidande. Bland annat ska djur som kommer från samma gård hållas ihop under transport och uppstallning. Djuren ska efter transport få möjlighet att vila innan de går vidare till slakt."
Och det skiljer sej alltså från "vanlig" slakt genom att dom djuren transporteras under "ovärdiga former och med ett maximum av fysiska och psykiska påfrestningar för djuren. Djurens skötare har ingen möjlighet att vara med vid slakten eller avlivningstillfället. Även här handlar det om att utsätta djuren för lidande. Bland annat kan djur som kommer från samma gård inte hållas ihop under transport eller uppstallning. Djuren får efter transport ingen möjlighet att vila innan de går vidare till slakt."
Överdriver kanske men tror ni verkligen att det skiljer så mellan vanlig och ekologisk slakt...??
Jag är också köttätare men försvarar det aldrig, som officinalis tycks tro.
------------
Undrar också var dom här slakterierna ligger, dom för ekologiskt odlade djur. Kanske finns fler än jag vet om, för jag vet inget sånt slakteri.
Redigerat av Berith: 18-03-2009, 15:24