Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> blommande svärmorstungor, bajonettliljor eller sansevierior, När blommar era?
          evaisa
          Inlägg 18-03-2009, 17:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem nr: 16 616

Hej!

Jag vill gärna veta hur ni andra har det med svärmorstungorna. Mina har inte blommat sedan tidigt i höstas men nu har jag 6 stycken med knoppar. Jag tror inte att dom brukar blomma på vintern i Sverige. Av dessa sex är det en pinnlilja/cylindrica, en Laurentii och fyra halvhöga.

Det skulle va väldigt intressant att höra hur era tungor beter sig.

Eva

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          evaisa
          Inlägg 19-03-2009, 09:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem nr: 16 616

Maggan H,

Jag tänkte skriva att det syns på dom ifall de får långa blad. Men så kom jag på att det inte alltid är så enkelt.

De höga eller de som blir höga har mycket smalare blad. De heter ju även snake plant - så tänk orm-utseende. Skulle du se en kruka med smala ormlika blad som är 40 -60 cm så kan du räkna med att de blir långa så småningom.

Namnet: sansevieria trifasciata (gröna) sansevieria trifasciata laurentii (gröna med gula kanter)

De långa heter enbart sansevieria trifasciata +/- Laurentii. Problemet är att de halvhöga med breda blad har också heter sansevieria trifasciata, fast med något tillägg som Futura.

Står det Futura på dom så blir dom inte höga. De du ser på krolliljans bild är Futura. Dels en ljusgrön Moonshine dels den gulkantade som heter Futura simplex.

....... annars har jag gott om skott...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 00:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon