Jag har väl inget jättebra svar men... Jag tror att det kanske är viktigt att ta reda på vad kompisarna har för inställning till lite olika saker. Och något som är mycket mycket viktigt är att pränta in i sina barn att de alltid alltid är ansvariga för sina handlingar. Det är så mycket fokusering på tendenser i samhället, hamna i dåligt sällskap mm. Man måste lära barnen att de är ansvariga för sina handlingar, att inte lyssna på ursäkter.
Jag har vänner som är skötsamma och ordentliga, har verkligen tagit bra hand om sina barn och ägnat tiden åt barnens fritidsaktiviteter. Ändå har de fått barn som är absolut livsfarliga för sin omgivning, värsta gangsterna. Det enda fel jag kan se föräldrarna gjort är att de har curlat för mycket och aldrig låtit barnen ta ansvar för sina handlingar. De har redan från början sett till att deras barn har sluppit från kvarsittningar i skolan mm. De anser nog själva att de är snälla och hjälper sina barn eftersom de alltid har fått slippa obehag. Även nu när barnen är vuxna så skyller föräldrarna på att det är andra som är dumma mot dem så de råkar illa ut. Dessa barn hör till dem som skapar rubriker i tidningarna.
Nu tog jag väl i alldeles för mycket Söttok06. Din son är ju ingen gangster bara för att han tittar på vapen. Det jag vill ha sagt är att jag tycker det är mycket bra att du är uppmärksam på sådant som är oroande.

Egentligen så är det nog ganska vanligt att killar i den åldern facineras av vapen. Kanske kommer tålamodet med tiden när han blir lite äldre.
Att blocka sidor tycks inte vara så enkelt. Finns det något annat närliggande kanske att rikta in intresset på? Vem vet, han kanske blir en duktig vapensmed någongång i framtiden? Som vapensmed så har han ett yrke där konkurrensen inte är stor.