Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Min son tittar på sidor om olika vapen alldeles för mycket, Hur kan jag spärra dessa sidor, eller filmer på Youtube?
          Söttok06
          Inlägg 17-03-2009, 21:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem nr: 10 494

Jag undrar hur jag kan spärra dessa eviga vapensidor som jag ser att han tittar på ideligen. Filmklipp på Youtube osv. Vi använder Mozilla firefox som webbläsare. Där har jag gått in och kollat men man måste veta namnet på webbsidan vilket jag tycker är svårt när det är klipp ur Youtube.

Finns det något annat sätt som jag kan spärra visa ämnen och då inte allt så att den begränsar på småbarnsnivå. Min son är 13.
          Har pratat med honom om det här men han verkar inte riktigt fatta. Sen kan det ju komma annat som är mindre trevligt också, som någon i skolan tipsar honom om. Alternativ är att stänga internet här hemma vilket jag tycker är tråkigt för det finns ju bra saker som han kan titta på också.

Tacksam för tips och råd.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Söttok06
          Inlägg 20-03-2009, 23:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem nr: 10 494

Det verkar vara svårt att blocka sidor utan att för den skulle blockera allt. Jag vill inte att min son sitter och tittar på sidor om hur man gör olika hemmagjorda bomber, stinkbomber o dyl. Inte heller var man kan köpa knark på nätet. Inte bilder som en del lägger ut där de misshandlar någon etc. Nu har han inte, vad jag vet varit inne på just det Men det räcker ju att någon kompis tipsar.

Inte heller timme ut och timme in och glo på olika vapen. Hemma hos mig vill jag inte ha dessa ensidiga intressen. Om han tittar hos kompisar är det svårt att kolla. Men jag måste markera i mitt hem att det inte är okej.
          Det handlar om kontroll och rädsla. Och jag anser att det är min plikt som förälder att hålla koll. Rädd är jag också eftersom jag vet att min son är rätt lättledd på just farligheter. Han dras till sådant som en magnet.

Jag får väl helt enkelt dra ur nätsladden och ha datastopp om jag ser att han är inne på det som är olämpligt.

Själv anser jag att om han har gjort något dumt så får han stå för det. Förstör han medvetet saker, hos andra eller här hemma drar jag av hans månadspengar. Han får betala det han förstört. Kanske hjälpa till att städa eller laga.
          Gör han dumma saker i skolan eller någon annanstans får man ju förstås kolla vad som har hänt så att det inte är falska beskyllningar. Annars får han stå för det också. Det är ingen idé att jag skulle säga "det är nog läraren som har tagit i för mycket" etc. För jag måste lita på att läraren eller skolan gör sitt jobb.
          Men jag accepterar inte heller att min son ska få skit bara för att. Eller för att man ska skylla på just honom i alla lägen när något händer.

Tack för synpunkter.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 12:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon