Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Borrelia, hur vet man att man har drabbats?, Eller att man definitivt inte.......
          Skruttis
          Inlägg 20-03-2009, 15:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

Ville inte kapa Tepas tråd, men jag läste Solstorms beskrivning av Borrelia.
          Genast dök det upp en massa frågor.

Hur många av symptomen bör man ha för att kunna misstänka sjukdomen?
          Hur konstanta/uttalade ska de vara?
          Kan man ha symptom ur vissa grupper och inte alls ur andra grupper, typ magen?
          Är vissa symptom mer typiska för Borrelia, i s f vilka?
          Kan vissa symptomen komma "vart efter" eller får man alla inom t ex ett år?
          Finns det något sätt/test där man till 100% säkerhet kan säga att man INTE blivit drabbad utan symptomen beror på andra saker?
          Kan det gå för många år för att få en diagnos på det hela?

Många frågor, jag vet, men det här är väldigt intressant för mig att få veta. Någon snäll person som vet/har mer information och vill dela den med mig?

/Skruttis

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Solstorm
          Inlägg 21-03-2009, 13:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Det finns sådana mängder att skriva om borrelia så jag tror inte att någon orkar läsa allt. Goggla på borrelia, borrelios och lyme. Det finns ett norskt forum där det finns massor att läsa, att nystartat svenskt forum http://borrelia.forum24.se/ som är öppet för alla.

Det är ett välkänt faktum att det inte finns några helt säkra test. I Sverige finns det tre vanliga borreliabakterier, B. afzelii, B. garinii och B. burgdorferi. Det har kommit ett nytt test i Sveríge som tas i ryggmärgen och som är nästintill 100% säkert på en av bakterierna, den som är minst vanlig utav de tre här i Sverige. Infektionsläkaren utgick från att jag var okunnig och talade om för mig att det var ett helt säkert test.

Laboratoriet i Köln som betraktas som ett utav de bästa i världen, kanske det allra bästa, deras tester är säkra till ca 80%. Bl a så skickas alla dopingtester från OS till Köln. Det svåra med att få fram är att borrelian bryter ner immunförsvaret. När man inte har något immunförsvar så bildas det heller inga antikroppar och då syns det inget i testerna. Därför ska man egentligen också kolla immunförsvar och hormoner och annat som är mer än vad jag har kunskap om.

Läkemedelsverkets rekommendationer är att diagnosen ska göras kliniskt dvs göra en diagnos utifrån symptomen. Tyvärr gör inte svenska läkare det. Många svenskar har skickat prov till Köln som de betalar själva, ca 1500 kr. När resultatet kommer tillbaka positivt så finns det läkare här som inte godtar det. Nog är det en skandal att svenska läkare inte godtar resultat från världens bästa labortorium.

Länk från Dagens Nyheter http://newsmill.se/artikel/2009/03/13/bli-...ler-huset-ryker

Föreningen för borrelia och tbe http://www.borrelia-tbe.se/

Det finns massa länkar, men jag får skicka senare, jag har en kattförlossning på gång här hemma

Här debatteras borrelia i amerikanska senaten

http://www.lymerights.org/Pallone_v3.wmv

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 08:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon