CITAT (Gossen Ruda @ 20-03-2009, 21:48)

Hur gör du själv då? Kan du tänka dig att köpa dina grönsaker i en affär som också säljer köttvaror och gynna detta avskum till handlare? Oftast måste man välja mellan pest eller kolera. Jag använder mig av bankers tjänster trots dom giriga bankdirektörerna, använder bilen trots dess miljöskadande framfart mm. That´s life.
Beträffande din sista fråga, köper aldrig dunprodukter om jag kan slippa. För svåra att tvätta, föredrar syntet.
Vanliga matvarubutiker köper ju också in det som det finns en efterfrågan av. Jag bidrar ju inte till att buiken köper in fler animalieprodukter och det är ju konsumenterna som ser till att det köps in. Butiken är ju bara ute efter pengarna.
Sedan får du det att låta i varenda tråd som att om man väljer en helvegetarisk kost så får man sitta och tugga på salladsblad och måste avstå från allting som smakar gott. Vilket du också tidigare sagt att du vet att det inte ser ut så.
CITAT
duh.gif Men hallå. Alternativet är ju naturligtvis att lokalbedöva vid kastration.
Eller att inte konsumera produkter som kommer från grisar?

CITAT
Eftersom du skriver det du skriver tar jag för givet att du vet vad du pratar om, bla bla bla.
Ja, underminera alla mina argument genom att påstå att jag inte vet ett skit om någonting för att jag inte jobbat med det. Vilket alla som argumenterar emot kanske har? Konstigt att alla som tycker och tänker någonting om djurhållningen, förutom jag, har jobbat med det och har väldigt djup kunskap inom ämnet. Jag trodde inte att större delen av svenska folket pysslade med jordbruk av något slag. Men nu vet jag det i alla fall.
CITAT
Bara för att jag äter kött är jag inte mindre emot djurplågeri och dålig djurhållning än vad du är.
Nej, om alla var veganer så skulle djur plågas, utnyttjas eller skållas för den delen, precis som i dag

Du kanske på något mystiskt vis aktivt motarbetar djurplågeri genom att betala pengar till de som utför djurplågeriet?
CITAT
Inte tänker jag kasta mitt gamla duntäcke heller och skulle jag någon gång mot förmodan behöva ett nytt så behöver jag inte ligga täcklös på nätterna ändå. Tycker knappast att det är jämförbart. Skillnaden är att för mig är inte quorn eller soja ett alternativ till kött.
Nej, kasta det vore väl dumt. Det vet jag inte varför du skulle göra när skadan redan är skedd och du i efterhand fick veta om att dunet kom från levandeplockade fåglar. Om du skall köpa ett nytt täcke så kommer du förhoppningsvis inte ens att ägna en tanke åt att köpa dun.
Nej, klart att quorn och soja inte går att äta. Det är ju bara växter. Det kan man ju inte leva på. Det kommer ju inte ens från någon annan levande kännande varelser som har dött för att dina smaklökar skall tillfredställas. Det måste vara riktigt korkade personer som får för sig att utesluta kött ur kosten och äta något vegetabiliskt alternativ.
CITAT (Red Top @ 21-03-2009, 10:38)

Nauti, ditt självpåtagna kall; att försöka omvända alla i omgivningen till vegetarianer/veganer, påminner om folk som nyss slutat röka, eller nyfrälsta. Bara för att jag tror på det här och gör så här, måste alla andra oxå göra det.
Det är tråkigt, eftersom dina påhopp på alla köttätare kan ge alla veganer/vegetarianer dåligt rykte.
Man vinner inte några segrar på att idiotförklara sin omgivning och i tid och otid försöka pådyvla andra sin mening.
Det finns väl ingen, utom möjligen människor utan empati, som tycker att det är OK att det slarvas med djurhanteringen på våra slakterier, eller med djurhållningen i allmänhet.
Jag gör själv mina val när det gäller min mat. Liksom jag tycker du har all rätt att göra dina val.
Mm, det måste vara jobbigt när jag försöker tvinga er till att äta veganskt hela tiden eller säga att ni måste eller borde göra det.
Jag har inte idiotförklarat någon men efter ett tag blir man litet småtrött på alla dumheter som kommer upp när någon försöker förklara sin inskränkta syn på saker och ting och totalvägrar att lyssna till någonting.
Du gör väl såklart dina val. Vem skulle annars göra dem åt dig? Kunde jag det så vore jag glad, då skulle jag välja att alla åt en vegansk kost

Så, nu blev man trött på alla dumheter som folk skriver igen

Hur som helst, det går inte ihop att vara mot någonting som någon/några gör samtidigt som man stödjer dessa. För övrigt hoppas jag att ni upptäcker sarkasmen
Redigerat av Nauti: 21-03-2009, 14:04