Brukade besöka Plantagen (då Växus) i Åkermyntan när min syster bodde där, men många av de krukväxter jag då sökte, främst kaktusar och suckulenter, var sällan i fint, friskt skick. De (till synes friska) suckulenter jag köpte därifrån visade sig vara drabbade av ullöss, vilka snabbt spred sig bland mina äldre kaktusar innan jag förstod vad det var. En hibiscus från ett annat tillfälle hade visst spinn och sköldlöss...
Det sista åren så har jag istället besökt den i Frescati, bredvid Bergianska trädgården. Där har jag alltid träffat på kunnig personal, och de verkar ta väl hand om sina växter. Nu har jag i alla fall lärt mig att luppgranska och isolera mina nya plantor en period innan jag placerar dem tillsammans med mina andra växter... men jag har inte haft någon ohyra från Frescati, bara ett fåtal myror i jorden från en av de syréner jag köpte. Personalen är dessutom väldigt hjälpsam närhelst jag har frågor om mina växter. Därför åker jag gärna dit trots att det ligger rätt så avsides, utan bil. Rekommenderar dem varmt.
/Teresa
|