Om de får vara friska och etablera sig ordentligt lever de nästan hur länge som helst. Detta gäller i alla fall de som inte är så förädlade. Jag har en Winky-planta som i alla fall ser väldigt fin och kraftig ut än så länge. Den är frösådd och kommer nu in på säsong 4:a. Förra året dog två wikysar, de mådde bra tills den där sena vintern i slutet av mars, sedan "ruttnade" dom. Tror att de blev "nedsatta i immunförsvaret" av köldchocken och fick någon "bacill". En överlevde i alla fall och blommade överdådigt!! De blommar mycket!! Säkert 30-40 blommor redan året efter sådd (Winkysarna alltså)! Den rena arten (om det finns en sådan) Aquilegia vulgaris blir bara omfångsrikare med åren och kan växa nästan var som helst. Men de är svåra att flytta som gamla plantor, i alla fall från torra lägen, de har värsta pålroten!! Sen frösår de ju sig med råge, så nya plantor kommer hela tiden!!
Nora-sorterna är också mycket snabbväxande! Riktigt ordentliga plantor redan andra året efter sådd med många blommor!
Jag har också ett gäng som ska blomma för första året i år, de är Odlafröer 'Gardeners choise' tror jag att fröblandningen hette. Fyllda i olika färger, spännande!!! I år har jag sått Aquilegia rockii och Colorado akleja 'Kristall'. Ska bli roligt med åren att se vilda korsningar som dyker upp!!
//Heda
Redigerat av Heda: 23-03-2009, 08:45
|