Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Busslaster brottslingar
          Posse
          Inlägg 09-12-2003, 15:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

När jag häromdagen lusläste min busstidtabell för att inte missa ev inskränkningar i trafiken i jul och nyår råkade jag finna uppgiften:
          CITAT
          Åker du med en buss som har bälten, är du enligt lagen skyldig att använda det.

Stämmer faktiskt detta? unsure.gif
          Använder ni bussbältet? unsure.gif

Jag har inget emot att använda såväl bil- som bussbälten, fast när jag krängt på mig bältet i bussar har jag ibland fått känslan att folk sneglat lite skrämt/medlidsamt(?) på mig... kanske som om man gick omkring med flytväst på finlandsbåtarna. Och jag har aldrig sett någon annan ta på sig bussbältena.

Men om det nu är straffbart att inte använda bussbältena - jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett någon kamapanj som informerar om detta - tänk vad polisen skulle kunna dra in massor med pengar till staten genom att stoppa bussar, göra "razzior" och bötfälla hela busslaster med folk....

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Posse
          Inlägg 13-05-2004, 11:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (amaira @ 13-05-2004, 11:24)
          Har vi "en gammal taxichaufför" här i diskussionen, kan väl "en gammal busschaufför" också yttra sig.

Eftersom jag enbart kört i linjetrafik, har jag aldrig kört en buss med säkerhetsbälten. Men diskussionen finns givetvis inom yrket.
          Och jag vet ju vilka skyldigheter jag har som förare.

Alltså, om jag kör en buss med säkerhetsbälten, och det är lag på att använda dem, så är det också min uppgift att se till att de används. Annars kör jag helt enkelt inte.
          Det ansvaret ligger på mig.

Oldwolfie ... jodu, jag har också upplevt tiden då ingenting var farligt... (och man var "alltför ung för att vara rädd", dessutom).

Bussavgaser var inte farliga, för bussar går på diesel, och det vara ju bara bensinångor som man dog av. Så ... bussarna startades inne i garagen (då fanns inte utomhusramper), och där stod de och gick halvtimmesvis, för att få upp luft-trycken så de gick att köra.

Då, på den tiden, rökte vi cigg vid förarplatsen, kastade ut fimpen genom fönstret, öppnade dörren och lät folk kliva på.
          Allergier? Sånt fanns inte på den tiden, när ingenting var farligt.

Det var "härliga tider". Då, på den tiden, när det var JAG som bestämde...

Alkolås? Kontroller? Omdömen?

Ja, nuförtiden kan jag bli stoppad på linjen, införd i garaget och uppmanad att kissa i mugg, så jag blir upptäckt om jag går på droger eller har alkohol kvar i kroppen.

Annat var det förr, när jag kunde vara så bakfull när jag åkte till jobbet, så jag "tog bussen, törs inte fan sätta mig bakom en ratt till jobbet".

Visst det var "skoj", jag "skojade" om det alltså, för på den tiden kunde man det. Bakfyllan var reell, fast jag TOG bilen till jobbet.
          (jobbet som busschaufför alltså, jobbet bakom ratten).

Eller som när jag jobbade i garaget. Bland alla de där dieselbrummande bussarna som värmdes upp på mornarna.
          En av mina kolleger höll jag ett särsklit öga på, för när han stank starksprit när han kom, då skulle han alltid kladda på mig, så då gick jag och gömde mig till han tagit sin buss och försvunnit.

Ibland försvann han månadsvis, då var han inne på torken.
          När han kom tillbaka, kunde jag "gå fritt" några veckor igen...

Att någon skulle hindrat honom från att köra? När han så tydligt kom berusad? Nej, det fanns inte med på någons karta...

Eller när en buss på linjen var försvunnen, och efter mycket letande, återfanns den, med en chaufför inuti, som somnat - full...

Eller den där midsommardagen för mycket mycket länge sedan, när jag råkade titta in på jobbet, och där var tomt. Efter mycket letande fann jag personalen, den som ska finnas till hands vid bussfel, bussbyte, ambulans- eller polis-behov, osv...

På den tiden fanns ju inga mobiltelefoner, bara en "kom-radio" med kontakt med garaget.

Personalen återfanns uppe på vinden, en sovande, asberusad, den andre bara halvsovande, lullande omkring ganska kontaktlös.

Det var härliga tider, på den tiden när saker och ting sällan var farliga, och regler handlade om personlig frihet.  *ironisk*

Jo, jag var själv delaktig i min personliga ofarliga personliga frihet.

Hur det än är, så överlever de flesta människor det mesta... Konstigt nog.

Så, "inga lagar", och mer "fri vilja" skulle säkerligen enbart kännas bra för flertalet människor.  

Men, för de som drabbas är de en gudagåva... och ...  vi har väl ändå något som heter "solidaritet" ... ???
          Det är ett mänskligt påfund, är det värt att vara rädd om?

"Ibland händer något, och livet blir aldrig mera sig likt" ...
          Det går så fort, det går på en sekund - men resten av livet, är aldrig mer sig likt. Och inget kan någonsin göras ogjort.

Medan andra saker går så sakta att "orsak och verkan" kan vara svåra att se klart.
          Men ogjort, kan det inte göras ändå...

Alkoholism är en sjukdom. Som cancer. Jag vet, det finns säkerligen många som tycker att jag snackar skit när jag jämför. Men jämförelsen håller, fast jag inte tänker skriva om "bevisen".

För den som är intresserad finns det gott om BRA litteratur i ämnet.

Ursäkt?

Nej. FÖRKLARING!

Utan KUNSKAP kommer man ingen vart !!!!!!!!
          Det är från grunden, som man bygger hus.
          Man kan bygga väggar och tak på löpande band, men de stannar inte på sin plats "när det gäller", utan en stabil grund.

Att det inte går att minska alkoholintaget, är inte sant. Det är bevisligen sant att det GÅR. Vilket också betyder att varje lättnad i reglerna, ger fler skador hos människor.

Såg ni nyheterna för nån vecka sen, den drastiska ökningen av sjuka och socialfall i Finland, sedan de sänkt alkoholskatten? Fulla tonårstjejer i fyllecellerna. Två och tre stycken på madrasser på govlet, i celler avsedda för en...

Bara som ett exempel, fler exempel förekom, bara i tv-rapporten. I verkliga livet är exemplen oändliga.

"Den fria viljan" handlar tyvärr alltför sällan om just "fri vilja", utan oftare om olika beroenden, både fysiska och psykiska.
          Om "förnekelse" som ingår i beroenden.
          Om okunskap.
          Om inlärda mönster som inte ifrågasätts.
          Om "omognad" (gäller många tonåringar som drogar, för vuxna börjar inte droga och bli narkomaner).

"Den fria viljan" brukar sluta i orden ... "om bara inte" ... de gånger som det hela slutar snett.

Om bara inte ... för resten av livet... om bara inte...

Och för oss som det INTE slutar snett för ... ska vi bry oss?

Till alkolås säger jag ett klart och tydligt JA!

Inte i första hand för att "kontrollera andra människor", men för att "vanligt folk" ska vara SKYDDADE - för det handlar faktiskt om liv och död.

Och man kan ju diskutera "straff" och "strafflängd".
          Men personligen tycker jag att det är bra mycket viktigare att diskutera FÖREBYGGANDE.

Kramar från amaira.

Det var ju en hel, intressant uppsats! smile.gif

Jag funderade mycket på när detta "länge sedan" med all fylla på jobbet kunde varit och tänkte mig början av 1940-talet kanske. Men så tittade jag i din profil och där står visst att du är (blott) 53 år! ohmy.gif

Då borde det snarast ha utspelat sig framåt 1970-talet, eller...? unsure.gif

Citera

Inlägg i den här tråden
          Posse   Busslaster brottslingar   09-12-2003, 15:45
          Mariann   I de allra flesta bussa...   09-12-2003, 15:53
          lavendel   Hej! Jag vet inte vad lagtexten säger...men ja...   09-12-2003, 16:00
          Ina   Såvitt jag vet så är det inte lag på att det skall...   09-12-2003, 16:42
          Kattmatte   Här finns bussar med bälten - en del i alla fall. ...   09-12-2003, 16:48
          Susanne i Linköping   Var det förra vintern den där otäcka olyckan, med ...   09-12-2003, 17:00
          kryddan   Tja, det räckte med att försöka ta...   09-12-2003, 19:08
          Posse   Finns det en lag bör naturligtvis efterlevnaden k...   09-12-2003, 21:06
          Felix matte   Taxi... tar ni på er bältet? och har ni lagt märke...   09-12-2003, 21:48
          MimE   Jag har alltid bälte på även i Taxi (känner mig na...   10-12-2003, 08:45
          kryddan   Också alltid bälte på - och taxichaffisarna med så...   10-12-2003, 09:41
          oldwolfie   gammal taxichaufför minns jo de e ju lag på att ...   10-12-2003, 10:13
          Posse   Från SVT:s texttv igårkväll:   10-12-2003, 10:34
          lavendel   Det är nog mycket svårt att få folk att använda bä...   11-12-2003, 15:47
          lavendel   Lyckades tydligen inte fixa nån sån där citatruta ...   11-12-2003, 15:52
          Posse   Ska man citera från någon annans inlägg klickar m...   11-12-2003, 16:26
          oldwolfie   jag är ju en vuxen människa ialla...   11-12-2003, 16:33
          lavendel   Hej Oldwolfie! :wub: Jovisst....visst var det...   11-12-2003, 17:09
          Posse   Nåja, det hände väl olyckor förr också... även om...   11-12-2003, 17:11
          Betty   Ja det är ju precis vad de är! Det är väl bar...   11-12-2003, 17:19
          Felix matte   Det räknar inte jag som att förarn...   11-12-2003, 18:08
          oldwolfie   hej o hå Lavendel när nilsson e ut...   11-12-2003, 18:56
          Posse   Ja det är ju precis vad de är!Det är väl bara...   11-12-2003, 21:14
          Susanne i Linköping   Apropå förr i tiden när inget var så farligt... D...   11-12-2003, 21:45
          Posse   Mitt också! Det känns lika självklart att sp...   11-12-2003, 22:15
          Felix matte   Vet inte om du har tillgång till T...   11-12-2003, 22:54
          oldwolfie   ja så är det en som är på fyllan har faktiskt ofta...   12-12-2003, 00:45
          Ina   http://www.odla.nu/album/data/inaina/204_p7280.jp...   12-12-2003, 02:26
          Berith   Uppgifter hämtade från dagens lokaltidning: Här i...   12-12-2003, 06:38
          KURT   NTFs statestik över bilbältesanvändande. När det ...   12-12-2003, 06:54
          Posse   Det är nog bäst sätta alkolås på alla skjutvapen,...   12-12-2003, 09:15
          Felix matte   Hur ofta har du mött någon beväpnad på vägen? Alko...   12-12-2003, 09:20
          Posse   Jo, jag känner till att det påstås vara fruktansv...   12-12-2003, 09:32
          Annika i Korsholm, Finland   När mamma och pappa började sällskapa så fick mamm...   12-12-2003, 09:54
          Betty   Håller med om att ALLA motorfordon borde ha alkolå...   12-12-2003, 11:10
          oldwolfie   http://www.odla.nu/album/data/inaina/204_p7280.jp...   12-12-2003, 12:12
          uno   På flyget är det tvingande att bälta sig, värdinno...   12-12-2003, 12:27
          Posse   Jag tycker som väl redan framgått att man borde k...   12-12-2003, 12:47
          Betty   Jag tycker som väl redan framgått att man borde k...   12-12-2003, 14:16
          Susanne i Linköping   Alkolås är väl fortfarande väldigt dyra, men om al...   12-12-2003, 17:08
          Posse   Är alltså berusning s.a.s. en "förmildrande ...   12-12-2003, 19:58
          Posse   Från SVT:s texttv igårkväll: :o För min del up...   13-05-2004, 08:43
          Pillan   Jag åker stadsbuss mellan Värmdö och Slussen varje...   13-05-2004, 09:28
          Mia, zon 3   Jag håller med om att det borde vara alkolås i all...   13-05-2004, 09:50
          anna.   jag håller absolut med om att det borde finnas alk...   13-05-2004, 10:11
          amaira   Har vi "en gammal taxichaufför" här i di...   13-05-2004, 10:24
          amaira   Japp. Början av sjuttiotalet. Jag var nitton år ...   13-05-2004, 11:57
          amaira   skrev jag. Vill lägga till att det gäller även s...   13-05-2004, 12:30
          Posse   Ur notis på SVT:s texttv ikväll: Jag tycker a...   13-05-2004, 20:54
          Fenja   Jag hoppas att det bara var tingsrättensdom för Fl...   13-05-2004, 20:59
          Copycat   Jag tycker att säkerhetsbälte borde vara frivillig...   13-05-2004, 21:06
          estet   Jag åker mycket landsvägsbuss. Härom veckan åkte j...   13-05-2004, 21:52
          Felix matte   Att i fyllan köra på och döda männ...   13-05-2004, 22:38
          Betty   Om man sitter obältad i baksätet h...   14-05-2004, 00:29
          Mia, zon 3   Och här ser man ju omdömet hos som...   14-05-2004, 12:54
          Posse   Något att fundera över i dessa dagar när starka in...   21-05-2004, 08:57

Skriv svarNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 16:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon