Detta ämne har intresserat mig mycket. Jag har torrt hemma relativ luftfuktighet på ~25%, så jag har labbat i vinter på att försöka höja luftfuktigheten. En termometer med mätare av relativ luftfuktighet hängde jag fönstret, 0,5m över fönsterbrädan (i kronorna på de höga växterna och över de lågaväxterna). Har gjort en massa försök. Dusch av enskiljd växt eller flera växter höjer inte luftfuktigheten mätbart. Spraya alla växter i fönstret rikligt med vattenspejflaska ändrar inte luftfuktigheten mätbart Ställa flera fat med vatten ökar inte luftuktigheten mätbart Ställa flera fat med varmt vatten ökar inte luftuktigheten mätbart Ställa flera fat med vatten med lekakulor i (för att öka ytan som avdunstning sker ifrån) ökar inte luftfuktigheten mätbart Stänga av elementen, gav temperatur 15-17graderC i hela lägenheten och luftfuktighet på drygt 30%. Varar så länge temperaturen inte höjs Dusch mig själv varmt och länge i badrummet, och lämna badrumsdörren öppen efteråt. Ökade luftfuktigheten i vardagsrumsfönstret till ~30% i cirka 0,5timma. Bada mig själv varmt och inte hälla ut vattnet efter badet, samt lämna badrumsdörren öppen. Ökade luftfuktigheten i vardagsrumsfönstret till >30% i cirka 1,5timma (tills vattnet kallnat).
Luftfuktare har jag ej provat eftersom jag inte äger någon. Mätdata före och efter luftfuktarinstallation vore mycket intressant.
Som jag ser det kan duschandet spola bort dam, smusts och viss ohyra (som t.ex. spinnkvalster). Detta kan antagligen göra att växterna andas lite bättre, och fotosyntetiserar lite bättre om bladen är rena. Men om man vill höja luftfuktigheten är det en klart verkningslös metod. Jag duchar mina när de är dammiga eller har ohyra. Har dock märkt att när jag provade att spreja ofta med vatten gav det kalkavlagringar på bladen (vilket borde vara dåligt)
|