CITAT (16kvm stor balkong @ 07-05-2004, 16:16)
JAg har inte astma eller så, men tom jag får andnöd. Undrar vad en asmatiker skulle göra?
Ja, tyvärr måste vi astmatiker antingen medicinera i tid & otid, eller försöka undvika det vi blir dåliga av, inklusive de HÄNSYNSLÖSA rökarna (ni "vanliga" rökare är helt OK - jag vet att ni inte är monster. Fast jag kan inte säga att jag förstår varför någon överhuvudtaget börjar....)
MEN - och detta bör man komma ihåg i en infekterad debatt som denna - det är ju fler än andra som tyvärr är lite korttänkta. På jobbet till exempel, tycker man ju att folk bör ta hänsyn, men parfymplågan härjar svårt om man jobbar på kontor! Och folk som kommer och luktar häst, eller tar med hyacinter etc....
Det är alltid svårt att komma ihåg att ta hänsyn när man inte själv är utsatt, och jag tror nog inte att vare sig rökare, ryttare, "parfymister" eller andra vet hur illa somliga av oss lider pga dem. Så som en tidigare talare uttryckte det: Säg till, men i vänlig ton! Kanske blir någon sur ändå, men då har man gjort vad man kan. Information har väl aldrig skadat någon...
Och hurra för rökförbudet på krogen! Nu kanske även jag kommer kunna gå på restaurang utan att bli sjuk! Hoppas ni rökare kan känna att det är OK att vänta med cigaretten tills ni kommer ut, och unna mig & andra den lilla lyxen!
Kram på er alla, oavsett laster!