CITAT (Gossen Ruda @ 27-03-2009, 18:34)

Det var inte det jag menade. En rent kvinnlig arbetsplats funkar oftast bättre med en manlig chef. En rent manlig arbetsplats funkar med både manlig och kvinnlig chef. Dom flesta män accepterar detta medans en kvinna under en kvinnlig chef ofta letar efter fel på denna och anser sig vara lika duktig eller duktigare. Båda är ju kvinnor. Det är iaf min uppfattning efter många chefer av båda kön på olika sammansatta arbetsplatser och med olika arbetskamrater. Sen är det givetvis mycket olika från individ till individ.
Jo, det är uppenbart att kvinnor ofta har svårt att acceptera en kvinnlig ledare. Jag tror dock inte att de egentligen tror att de är bättre utan snarare att de är "inkörda" i ett system med manliga ledare. Det är naturligtvis, som du påpekar, lättare för dem att jämföra sig/konkurrera med en kvinnlig ledare. Men i enkönade manliga miljöer så uppstår inte detta problem lika ofta, som du också påpekar. Min slutsats är att det huvudsakligen handlar om sedan länge etablerade könsmönster, som man inte bryter i en handvändning. Det viktigaste att konstatera är att kvinnor är lika väl lämpade som ledare, men att de möter större motstånd än männen.