CITAT (Aqvakul @ 27-03-2009, 19:33)

Jo, det är uppenbart att kvinnor ofta har svårt att acceptera en kvinnlig ledare. Jag tror dock inte att de egentligen tror att de är bättre utan snarare att de är "inkörda" i ett system med manliga ledare. Det är naturligtvis, som du påpekar, lättare för dem att jämföra sig/konkurrera med en kvinnlig ledare. Men i enkönade manliga miljöer så uppstår inte detta problem lika ofta, som du också påpekar. Min slutsats är att det huvudsakligen handlar om sedan länge etablerade könsmönster, som man inte bryter i en handvändning. Det viktigaste att konstatera är att kvinnor är lika väl lämpade som ledare, men att de möter större motstånd än männen.
Nu är det väl ändå så att vara kvinna inte är en merit i sig, lika lite som att vara man är det. Nog är det väl så att om Vanja är så okunnig som hon väljer att framställa sig ("Jag har inget förstått, jag känner mig såååå lurad") är hon inte kompetent att vara ledare. För det kan väl ändå inte vara så att hon kliat de ryggar som kliat hennes, för det är väl bara män som gör så......?
Gita