Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hare och äppelträd, ...går inte ihop.
          Azur
          Inlägg 20-03-2009, 16:17
          Länk hit: #1

Gäster

Under natten har en hare slitit bort gnagskyddet på vårt halv-unga (stamdiameter kanske 15 cm) äppelträd, och totalt ringbarkat det. Runt hela stammen, och en halvmeter upp.

1) Är det nån idé att plantera ett nytt äppelträd när man bor så harar lätt kommer åt trädet?
          2) Sån här plastremsa med stålvajer som man lindar runt stammen funkar uppenbarligen inte, vad är rekommenderat gnagskydd på äppelträd?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Azur
          Inlägg 21-03-2009, 15:37
          Länk hit: #2

Gäster

Tackar för tipsen.

Har ett par frågor vad gäller att ersätta trädet:

1) Skjuter äppelträd rotskott? I så fall kanske jag bör vänta med att fälla det till i höst, så rotsystemet hinner svälta ihjäl?
          2) Det här trädet var som sagt ganska sjukligt. Kan jag plantera ett nytt (och förhoppningsvis tåligare) på samma plats, eller bör jag försöka hitta en annan plats?
          3) Om det går att plantera på samma plats, kan jag fälla trädet, gräva bort stubben & plantera nytt redan nu i vår?

Citera
          Cilla
          Inlägg 29-03-2009, 22:16
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

CITAT (Azur @ 21-03-2009, 16:37) *
          Tackar för tipsen.

Har ett par frågor vad gäller att ersätta trädet:

1) Skjuter äppelträd rotskott? I så fall kanske jag bör vänta med att fälla det till i höst, så rotsystemet hinner svälta ihjäl?
          2) Det här trädet var som sagt ganska sjukligt. Kan jag plantera ett nytt (och förhoppningsvis tåligare) på samma plats, eller bör jag försöka hitta en annan plats?
          3) Om det går att plantera på samma plats, kan jag fälla trädet, gräva bort stubben & plantera nytt redan nu i vår?

Oj, det var en hungrig hare! Om du hade velat ha kvar trädet finns en del att försöka med, men vad jag förstår är det inte intressant.

1. Nej, de skjuter inte rotskott men kan skjuta ett och annat skott från stubben, som dock är lätt att knipsa av och så småningom bli av med.

2. För att kunna svara måste man veta vad du menar med att det var sjukligt.

3. När ett äpple stått mer än 10 år på platsen är det alltid bra att välja ett nytt ställe för just äpple. Väljer du annan art så kan du plantera på samma plats; päron, plommon mm.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 02:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon