Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> BOK RÅD?, böcker för nybörjare på rosor?
          palseger
          Inlägg 01-04-2009, 17:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 21 940

Hej!

jag har redan fått det fantastiska tipset ang Lars åke gustavssons böcker. Jag har en av hans böcker och är väldigt nöjd med den.

Men jag har en annan fråga... kollade lite och köpte den här boken över nätet: Rosor : i vackert sällskap
          Författare:
          Inger Palmstierna

Det lät som en bra bok... vet inte ännu. Men vad har ni för tips? Jag har precis börjat så man har inte råd med allt... men alla tips på bra författare och trevliga böcker som inte blir för tunga känns bra. Skall med tiden köpa de andra Lars åke rosböckerna.

Så frågan är alltså
          1. Rosböcker villka MÅSTE man ha?

2. För en som bara söker lite lättskötta blommor att starta en liten färglad träddgård, finns någon lättsam bok om detta?

Som sagt just nu skall det startas med Rosor och lära sig om dem då det kommer passa så underbart här på landet. Och det kommer bara bli lite billiga start blommor och utveckla framöver till mer och mer genomtänkta. Först rosen start.

tummenupp.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Kajsa
          Inlägg 01-04-2009, 18:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Rosor för nordiska trädgårdar, sista upplagan, ja den täcker in allt. Tredje delen tar upp i detalj hur man sköter sina rosor, inte minst hur man klipper sina rosor. Alla dom andra rosböckerna som finns blir så mycket mindre och lite av varje. Bättre att betala dyrt för dessa och hoppa över de övriga lite krasst sagt. ( Köp dom på Adlibris där är dom billiga och 19 kr i frakt.)

Dock här är några andra som jag gillar
          Botanica Rosor, denna tar upp alla de där klena, flotta rosorna som inte finns med i LÅG. Ibland vill man bara kolla lite bilder. Tror inte denna finns att få längre ?

Rosor för förnuft och känsla av Franziska Kröll, ny bok med många nya Austinrosor, här står också exakt vad varje ros doftar, det kan många gilla.

Annars går alla rosor att hitta på nätet ! Har en del andra rosböcker men dom kommer sällan fram.

Bra trädgårdsbok, allmän är " Din Trädgård " av Karin Berglund
          och " Allt om trädgård " av Marie och Björn Hansson
          Dessa tar upp blommor, buskar, träd, rosor, klematis, perenner, grönsaker mm

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera

Inlägg i den här tråden
          palseger   BOK RÅD?   01-04-2009, 17:44

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 18:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon