CITAT (Mia @ zon 3,13-05-2004, 11:00)
Och det är så kul att forna öststaterna får en plats i "övriga världen", för bara några år sedan hade det varit helt otänkbart att ett bidrag därifrån skulle bli favorittippat!
Jupp. Speciellt kul tycker jag att det är med Ukraina. Tycker att förra årets Ukraina-bidrag med Olexander också var mycket bra ('Hasta la vista baby') - fastän jag inte har skivan och bara hört låten ett par gånger så poppar refrängen upp i huvudet med jämna mellanrum.
I Ukraina finns en hel del svenskättlingar från Vikingatiden, när framför allt svearna åkte i Österled för att söka ära, rikedom och äventyr. Aktuellt idag är expedition Vittfarne, där man med ett litet Vikingaskepp färdas i Ingvar den vittfarnes kölvatten. Expeditionen går ut på att se om det på 1000-talet kan ha varit möjligt att resa från Sigtuna till Kaspiska havet (vikingarnas Särkland) via Svarta havet och Kaukasien.
Expedition VittfarneExpeditionen fick ett 25 minuter långt TV-program i SVT:s Vetenskapsmagasinet. Här är filmen om någon vill se:
Om Expedition Vittfarne i Vetenskapsmagasinet.
Så. Efter Sverige hejar jag på Ukraina i Eurovisionsschlagerfestivalen!