Jadå, vi skickar fortfarande ägg till varandra.

Det är ofta det enda sättet att få tag i en speciell art man är intresserad av. En del skickar ägg över hela världen, men själv har jag bara skickat inom Norden (som längst till Färöarna). En del skickar också fiskar, men det gör inte jag längre även om fiskarna brukar överleva. Bortsett från att det är förbjudet, får man ju tänka på att det är levande, kännande varelser det handlar om. Kan man inte uppge att det är levande innehåll, blir paketet inte hanterat därefter. Ska mina fiskar transporteras någonstans, vill jag vara med och ha koll på hur de mår. Likaså säljer jag helst mina fiskar till medlemmar i killisällskapet, eftersom jag vet att de då kommer till intresserat folk som kan ta hand om dem. I zooaffärer vet ofta varken säljare eller köpare hur killiarterna vill ha det. Dessutom är de ofta svårsålda eftersom de har ett rykte om att vara känsliga och aggressiva. Men visst skulle det vara roligt om zooaffärerna kunde ta in killis! Om handlarna kunde lära sig lite mer om dem och ge sina kunder rätt information.
Olle