Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp grannen har kapat rötter, Klarar sig en gammal björk när stora rötter kapats?
          flowerhair
          Inlägg 18-06-2010, 11:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 31 310

Jag har en gammal björk på min tomt. Nu har grannarna bestämt sig för att den ska ner. De har startat en inte alltför trevlig "kampanj" när de skäller och skriker på oss varje gång vi går ut. De kräver att vi ska ta ner björken.

Nästa steg var att kontakta lantmäteriet och fick gränsen ändrad. De meddelade inte att de varit där och mätt och några tillfälliga pinnar sattes upp. De blir bara lagliga om båda parter godkänner placeringen. Men det är ju svårt att ge sitt samtycke när man inte får information om att så skett. Om vi hade bestridit det hade vi fått betala.

Sen började grannarna dra upp häcken som de ursprungliga ägarna satt tillsammans precis på tomtgränsen men med den nya gränsdragningen var helt och hållet på deras mark. Gränsen hade alltid gått där hävdade de på lantmäteriet och eftersom de gamla pinnarna helt mystiskt försvunnit var det inte någon mening att bestrida.

Nu till mina frågor. På min tomt, men nu mycket närmare gränsen står en gammal björk som grannarna vill få bort. Nu har de huggit av 2 stora rötter, har inte mätt dem men säkert 6-7 cm i diameter. Den ena roten är fint avkapad och den andra ganska så söndertrasad.

När de inte lyckades komma emellan sitt garage och vår tomt för att få upp vissa häckplantor så gick de tillbaka med grävskopan som de tagit dit och började gräva rätt ner invid björken. När vi går dit och tittar blir vi tyket bemötta.

Var sen tvungen att gå till jobbet och jag vet inte vad som händer nu.

Är det någon som har något råd om hur jag kan gå vidare?
          Vad händer om björken blir skadad så att den dör?
          Kan jag göra något för att rädda den?
          Har grannarna gjort rätt? Eller är det olagligt?

Jag har beställt dit en arborist men han kan inte komma förrän om ett par veckor. Han rådde mig att dokumentera så mycket som möjligt, bla ta bilder på de kapade rötterna.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 18:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon