Nu har jag lyckats ta mig till Wij trädgårdar, möjligen på årets varmaste dag.
Var som en stekhet gryta i Rosenrundan. Otroligt intressant att se hur saker ser ut uppvuxet eller bara i en annan trädgård, Morden Centennial t.ex. var mycket ljusare här och Max Graaf var verkligen en låg krypande sak. En del rosor var höga som små träd. Somliga som jag tittat mycket på nätet och tyckt vara så fina var inte riktigt i min smak när jag såg dom i verkligheten och andra vann intryck. Hansaland var inte så hög och Henry Hudson var rejaält stor. Tuscany och Tuscany Superb hade dom planterat bredvid varandra, nu vet man ju inte hur gamla dom var, men Tuscanyn var ungefär halva höjden mot för superben, och något mindre blommor, men största skillnaden var i höjden på busken (vad det nu berodde på, gener, ålder eller mark).
Några favoriter var Apotekarrosen och Complicata. Blanc double de coubert (om den nu hette så) var riktigt fin, en av de finaste vita rosorna där. En Mary Rose råkade följa med mig hem

Hoppas den klarar en vecka i Stockholm bara och sen bilresan norröver. Dom sålde några rosor men inte så många. Sonen tyckte bäst om badstranden som var alldeles vid entrén, jättefin med bryggor. Stod det skulle vara 31 grader i dag men jag tror det var varmare. Riktigt svettigt. Rossaften satt bra den, efter rosturen.
Bilden kommer så klart senare när jag sorterat lite. Tror många blev lite överexponerade för det var så himla soligt, men jag får se när jag har stora skärmen och kan se bättre.
*glad vinke till er alla!!
Temptations come, as a general rule, when they are sought.
-Margaret Oliphant
--------------------
zon 5