Jag har en faster som min syster och jag nu är närmast anhörig till. Vi har egentligen aldrig umgåtts, dom var barnlösa och levde sitt eget liv och var aldrig intresserade av våra liv. Så blev hon änka för ett år sen och helt plötsligt började hon ställa krav på mig och min man som bodde närmast. Vi skulle fixa med än det ena än det andra och när hon sålde huset arbetade min man och en kompis till henne två hela dar utan att dom fick så mkt som en kopp kaffe. Sen flyttade hon några mil bort men fortsatte ringa och ville ha hjälp, till slut sa vi ifrån. Jag är ju rörelsehindrad så det är min man som fått rycka ut, när hans hälsa nu vacklar så sa jag åt henne skaffa sig hemtjänst vilket hon också gjort.
Nu ringde en svägerska till henne oss igår och talade om att hon är riktigt dålig, hon har hemsjukvård och inte långt kvar. Jag ringde upp vårdbolaget som är privat, dom tillhandahåller henne både hemtjänsten och hemsjukvården, jag sa vem jag var men hon hade inte uppgivit oss som närmast anhöriga så jag fick så klart inga detaljer. Dilemmat är ju nu att räkningar ska betalas, vem gör det? Om hon avlider, hur betalas dom kostnaderna? Hon har varit till Fonus i samband med sin mans begravning och där ska det finnas uppgifter om hur hon vill ha det men det är ju ändå en del praktiskt som ska ordnas, försäljning av bil och lägenhet och avyttrande av hemmet m.m. Vi ska inte ärva utan allt ska gå till Barncancerfonden, vilket jag tycker är bra. Men hur 17 ska vi kunna fixa allt praktiskt, betala begravning m.m. med hennes pengar om vi inte finns i några papper som närmast anhöriga? Eller kan man leja bort allt sånt på hennes bekostnad? Det kommer inte att hinnas med att fixa en "God man"
Helst skulle jag inte vilja bry mig alls, vill egentligen inte ens gå på begravningen som jag känner nu.
Kan inget om sådant här och det känns bara rörigt och motigt. Svägerskorna känner också som vi, dom har inte umgåtts med dom heller utan det är först nu sen hon blev ensam som hon velat ha kontakt, kan ju också säga att hon är rätt illa omtyckt av alla. Ingen vill bry sig egentligen.
Redigerat av netaave: 16-08-2010, 21:46
--------------------
|