Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hundgodis som beröm
          Katie
          Inlägg 08-09-2010, 15:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

Med risk för att dra igång nåt...

Vid träning av hund så används det otroligt mycket godismatande som beröm och muta. Varför??

Går det inte att få hunden att klara inlärning mm utan godis? Kan man inte berömma hunden på annat sätt än att dra fram godiset?

Jag har tävlat både agility och lydnad innan jag startade med vallning som nu är det jag enbart sysslar med. Själv har jag väldigt sällan använt godis. Jag hade det när jag började med första hunden men efter ett tag slutade jag med det.
          För några år sedan deltog jag och kompisen i en agilitykurs med varsin hund.
          Vi hade inte samma kommandon till våra hundar som övriga på kursen vilket många blev fundersamma över. Ibland sa vi inget till hundarna utan visade bara med kroppen vad vi ville att de skulle göra.
          Instruktören på kursen var på oss hela tiden om att vi måste ge hunden godis så fort hunden hade gjort något bra.
          Vi försökte förklara att vi inte använder godis som beröm men det hade hon väldigt svårt att förstå. Vi kan inte springa ikapp hunden för att ge den en godis när vi skickat den på ett 200meters hämt.

Vad berömmer vi med?
          Rösten, kroppen och att hunden får vara med.

Varför använder du godis till din hund?

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 01:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon