hej på er,
jag har plötsligt fått en liten rabatt i min trädgård som är helt jungfrulig; där växer ingenting ännu. inspirerad av vita sackville-west tänkte jag att det bara skulle växa vita blommor i den. så jag har införskaffat:
narcisser "Thalia" och "Kathie Heath", dockkrage "White Splendour" samt några vita persiska kejsarkronor. jag tänkte komplettera med lite snödroppar för att inte behöva vänta till nästa sommar med att se resultatet. av någon anledning kom det med scilla av bara farten, men den blir väl blå? så den får hamna i gräsmattan i stället.
några frågor infinner sig i alla fall:
- kan man plantera lökarna/knölarna hur tätt som helst? helst vill jag att blommorna växer så tätt som möjligt i rabatten då jag tänker mig att det blir mindre ogräsrensning då. är det bara att trycka ner så många lökar man orkar, eller behöver de utrymme?
- bör jag undvika någon av de ovan nämnda sorterna, t ex för att den slår ut de andra?
- helst vill jag att det blommar i rabatten hela våren, sommaren och så långt in på hösten det går. funkar det att plantera allt på en gång och så kommer blommorna upp efter vartannat, eller behöver jag plantera nytt i omgångar?
- tips på andra blommor att sätta för att täcka upp alla årstider tas tacksamt emot...