För första gången (ja!) skall jag göra ett ärligt försök att övervintra de växter jag har i stora krukor. Några av dom, främst pelargonerna, skall jag förvara i min pappas sommarstuga mot att jag betalar elräkningen. Men hur gör jag med resten?
1. Passifloran. Den står i en kruka jag absolut inte vill ha inne i min bostad. Den är ca 1,5 meter hög och har bara blommat med EN blomma och det var för ett par veckor sen. Skall den med ut till sommarstugan? Kan jag klippa ner den, den blir svår att ta med i bilen annars.
2. Blomman för dagen. Samma sak som nr 1. Är den perenn, förresten, eller är det bara att kasta bort den?
3. Dom som skall packas in med bubbelplast. Virar man bara in själva krukan och lämnar toppen, dvs växten, öppen? Jag har en ros, Kordes Aloha och två små Azalea Japonica. Dom borde väl klara sig ute med bubbelplast? Borde jag även packa in lavendeln? Det har jag inte gjort tidigare och frånsett förra vintern när dom dog så har det gått bra att bara släpa in krukan mot husväggen.
4. Sen har jag två tujor i varsin kruka. Dom klarade förra vintern utan någon som helst täckning. Borde dom också packas in i bubbelplast?
Väldigt tacksam för svar. Inser att tiden är knapp, vi har haft frost fler nätter i rad nu.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|