Hejsan
jag ska till våren-sommaren skaffa en lott till, och vill försöka göra det en bit av södra Europa.
och då tänkte jag mig såklart att plantera någon form av buskträd eller träd som liknar olivträd.
jag vet vilka som har silvrigablad och som liknar olivträd, men jag har inte odlat alla. vad tycker ni som har dom ? har ni bild på dom ?
dessa funderar jag på
Elaeagnus angustifolia - Smalbladig silverbuske
fördel - får oliv likande frukter och blommor. nackdel - har taggar, vet inte hur den är med rotskott ?
Pyrus salicifolia - Silverpäron
fördel - mest olivlik i formen kanske? nackdel - för stora blommor och frukter, pendula formen ger inte olivkänsla för mig. vanlig form är väl inte så vanlig ?, blir stor beroende på underlag och hur den är ympad.
Salix alba var sericea - Silverpil
fördel - bladen är ju ganska lika kanske ? nackdel - blir stor, får fluffiga blommor.
Hippophaë rhamnoides - Havtorn - havtorn har jag själv i trädgården, så den tror jag nog inte det blir.
fördel - bladen är väl ganska lika. nackdel - taggig, skjuter rotskott, orangea frukter.
så vad tycker ni, ni som har dom ? bilder ?
jag vill som sagt ha den som liknar absolut mest. och på en lott kanske det inte är bra med nått som är allt för aggressiv med rotskott. läget är zon 3-4 öppet men soligt jorden är både lite sandig och lite lerig.
|