Vi har en ordentlig backe i vår trädgård som jag håller på att planera. Än så länge har jag kommit så långt i planen att delen längst till höger ska vara gräsmatta att springa och rulla i på sommaren och pulka/skidbacke på vintern. delen längst till vänster ska vara en gång med plattor i gräs för att komma till altan på kullen. Det är alltså på mitten som det roliga ska hända. Det är också det som är utsikten från vårt vardagsrumsfönster.
Det jag tänkt nu till mitten är att ha en rutschkana av normalbredd som startar ungefär halvvägs upp i slänten. Bredvid där den startar så är det en liten "våg" (för liten för att kallas platå) där jag tänkte ha en sandlåda. För att få skugga till sandlådan så tänkte jag att norsk brudspirea skulle vara fint. Men jag skulle gärna vilja att det fanns något buskigt något mindre eller att man kan plantera det tillsammans med spirean med mer färg också. På marken har jag tänkt mig backtimjan ( kom gärna på tips med mer saker).
Det jag ser framför mig är att det är som ett litet rum för sandlådan och rutschkanestarten. Bakom spirean så blir det en gång mellan den och några fina lila växter med stora gröna blad som överlevt vårt husbygge. Den gången mynnar då ut på en stor platå till höger ovanför den del där det är gräsmatta. På platån tänkte jag ha plaskpool modell större (ca 2x5 meter).
Jag är total nybörjare på trädgård men insåg när jag krattade ut 20 ton jord till gräsmattan och sedan sått och vattnat så att grannarna måste undra om jag någonsin är på jobbet att jag verkligen tycker trädgårdsarbete är kul. Så kom gärna med kommentarer om något är orealistiskt, svårskött eller ni har bättre idéer.
|