Det finns en hel del information om olivträd och hur man övervintrar dem i nordiskt klimat, jag har förmodligen läst den mesta.
Många exempel passar in på mitt scenario men inga diskussionstrådar nämner egentligen några detaljer varpå jag valt att skapa denna tråd.
Mina förutsättningar:
trädet är ca 130m högt, stammen är ca 3cm i diameter.
Bor i lägenhet i eskilstuna (zon 1 eller 2) med inglasad balkong(kuvös) i västerläge. Den blir snuskigt varm soliga sommardagar, sol ca 9 - 10 timmar per dag juni - augusti. Osäker på hur kall den blir vintertid.
Jag har inga möjligheter att vintertid förvara olivträdet i en stabil miljö som håller 0 - 12 C.
Som jag ser det har jag två alternativ: 1. Ha den på balkongen med god isolering och eventuellt något frostskydd.
2. flytta in trädet från balkongen när temperaturen tar sig under noll(december någon gång), och därefter låta trädet möta våren inomhus
alternativ 1 känns dyrt(frostskyddet) samt tråkigt eftersom att balkongen inte brukas vintertid....
alternativ 2 gillar jag då trädet skulle passa i vardagsrummet, i sådant fall behöver det extra belysning kan tänkas. Är det i sådant fall lågenergilampor som är aktuella? Hur många W och hur många lampor behövs? Hur vänjer jag den vid svensk balkongvår efter en inomhusvinter? ponera att man tar ut trädet på balkongen i mars/april, det blir ju då kallare för trädet, samt ev. mindre belysning beroende på hur mycket lampor trädet haft inomhus.
/Erik
|