Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mullbär - förökning
          BigDaddy
          Inlägg 01-08-2011, 17:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Hej

Min granne har ett mullbärsträd. Har haft ett till tidigare. Hon säger att det första var från frö hon fick skickat till sig från sitt hemland Kroatien.
          Gubben säger att det var ett skott som skickades.
          Tycker de säger olika hela tiden dessutom så jag tar allt med en nypa salt då de är ena riktiga tjötkvarnar, dock mkt mkt trevliga.
          Det andra trädet är de lite mer säkra på. Det var ett rotskott från det första trädet. Trädet är säkert minst 3m nu med jättemånga svarta bär, mkt mkt söta, fantastiskt goda.
          Gubben säger att det är 3 år medan tanten säger 10 år. Tanten tror jag ligger närmast men oavsett verkar det vara snabbväxande då de inte kan ha helt fel iaf.

Nu till fråga.
          Jag tog några bär hon sade jag kan pilla ur kärnorna ur & sätta. Visst ska jag testa det men vill ju veta om det blir lika bra el om man brukar ta stickling el rotskott på¨det?
          Rotskott har hon dock inte fått mer sade hon än den som blev träd nr 2.

Jag bor i Götet, zon 2 tror jag det är.
          Hos dem verkar det ju funka fint så ympning känns inte aktuellt.
          Ska dock sätta mitt framtida träd skyddat & soligt.

Men nu vill jag verkligen veta om det funkar med frön el om jag ska ta stickling, & isf är det för sent för stickling nu, ska jag invänta nästkommande vår?

Jag kan säga att får jag ett lika fint träd som dem kommer det bli favvisträdet. Goare bär har jag nog inte smakat.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 07:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon