Hej!
I våras planterade jag en Rouge Cardinal i kruka som jag placerade invid en husbalk klädd i hönsnät nära entrén i söderläge. Solen ligger på ganska kraftigt under halva dagen och sedan blir det skugga pga ett närliggande skogsparti i västerläge. För att skugga rothalsarna planterade jag, mot bättre vetande, en myskmalva, Moschata Alba, i samma kruka. Jag hade ingen aning om hur hög och starkväxande den lilla malvan var.
Klematisen skickade upp några rankor under sommaren och jag beskar ett par av dem ganska tidigt, för de visade tecken på obalans. Malvan blommade däremot fantastiskt överdådigt hela sommaren och hösten, men klematisen bildade inte en enda blomknopp.
I höstas grävde jag upp och flyttade malvan och klematisen står nu ensam kvar i krukan (som jag har försökt vintertäcka efter bästa förmåga med granris, bubbelplast och säckväv). Malvans rotsystem var förstås gigantiskt i förhållande till krukans storlek. Nog måste det väl ha varit därför som klematisen inte trivdes? OM klematisen klarar vintern (bor i zon 2), hur bör jag agera i vår? Ska jag plantera någon annan klematiskompis i krukan och har någon i så fall ett bra tips på något som inte tar över så fullständigt (gärna med vita blommor)?
|