Jag har en porslinsblomma med rosavitgröna blad som jag tog som stickling i somras, är ganska säker på att det är en Hoya carnosa, men är lite nyfiken på vad den kallas mer? Tydligen finns det flera liknande sorter. Har sett på nätet Hoya carnosa variegata, tricolor, rubra, Krimson queen, Krimson princess... Variegata och Krimson queen verkar ha vita kanter och grön mitt, i alla fall på de flesta bilderna, och de andra ser ut mer som min. Är det samma variant med flera namn eller finns det någon skillnad på dem?
De nya bladen på min har en rosa ton som försvinner så småningom, hur mycket vitt som är i bladen varierar men det vita är alltid i mitten medan kanten på bladet är grön. Har inte själv sett den blomma, men enligt uppgift får moderplantan vita blommor (vilket nog även kan betyda svagt rosa.)
Så här ser den ut i alla fall:
hoya1.jpg ( 166.68k )
Antal nedladdningar: 30
hoya2.jpg ( 102.34k )
Antal nedladdningar: 38En ytterligare fråga, varför blir det vita i de äldre bladen insjunket? Bladet tappar liksom det där släta suckulenta utseendet och blir tunnare och skrovligare, men enbart på det vita partiet. Bladen ser friska ut för övrigt, men de blir lite mindre snygga. Ska det vara så eller är något fel? Syns lite på bladet uppe till vänster på första bilden.