Hejsan!
Det är så att jag fick ett valnötsträd i gåva av en bekant från USA, men dessvärre ser det inte ut att växa så bra (trots att jag lagt ner hela min själ i dess omvårdnad)

Planterade trädet på gården (bor i villa), ganska nära en vinbärsbuske av okänd sort. Till en början verkade det växa bra, men eftersom jag är väldigt mån om trädet försökte jag finna information om växter (är nybörjare) i böcker på mitt lokala bibliotek. Såg att många böcker förespråkade sk beskärning i syfte att få träd att växa fortare, vilket lät väldigt intressant.
Så jag gjorde helt enkelt så att jag kapade trädet högst upp och skar av alla grenarna (trodde det skulle växa ut dubbelt så många nya), och till min stora förvåning har inga nya friska grenar vuxit ut alls, utan trädet ser helt enkelt ut att må väldigt dåligt

Har vattnat bra och så, fattar inte varför inga nya grenar kommer, ska jag beskära mer kanske?
Snälla, jag måste verkligen ha hjälp med detta för jag gillar mitt fina träd, plus att min bekanta som gav mig denna underbara växt kommer på besök i Juli eller Augusti, och skulle nog bli sårad om hennes fina träd gått en olycklig väg till mötes

Mvh,
Heinrich
Redigerat av heinrich_stubel: 18-03-2012, 03:10