När vi flyttade in i huset fanns två ganska vildvuxna äppelträd av olika men okänd sort, planterade när huset byggdes 1976, och troligen beskurna ordentligt de första 15 åren. Det ena trädet har absolut kräfta, och vi inser att det är en fråga om år innan det dör så just det trädet är vi inte så rädda att skada, men det andra är friskt och ger mycket frukt så vi vill inte skada!
Den som gav träden sin form hade lite annorlunda syn på träd än vi har - vi vill kunna gå UNDER träden, men båda träden har grova grenar så lågt som på ca 1,2 m höjd och uppåt. Däremot är de inte högre än kanske 3-4 meter som mest men ganska breda....
Jag är starkt frestad att såga av de låga grenarna varje gång jag slår huvudet i dem (dvs varje gång jag klipper gräset under dem

), men är osäker på om jag vågar - det är GROVA grenar, på kanske 1 dm i diameter, och det är mer än en gren vilket gör att det blir en stor såryta. Dessutom, om vi tar bort grenarna blir det inte så mycket bladmassa kvar och då kommer de väl börja skjuta enormt mycket vattuskott och det blir ett enormt jobb att balansera nyväxt, rötter och samtidigt skapa en ny form, eller?