Hej, jag har en rabatt som jag försökt rensa från Kirskål i jättmånga år, rabatten delas med en granne, halva rabatten är hennes halva är på min sida av tomten.
Jag har försökt gräva ur, fylla ny jord och täcka med täckbark, men nu kikar det upp massor av små små kirskålsblad både på hennes sida och min, men mest på min sida.
Rabatten är L formad och jag har planterat en idegran, någon annan buske som blommar med rosa vippor, Salvia, två små rosor ( pga utmattningssyndrom är minnet skadat minns inte namnet just nu, kommer till mig om en kvart säkert) rosorna är småblommiga rosa, jättevanliga

, sen har jag lite andra växter, provat även med marktäckande växter men Kriskålen tar sig igenom.
Funderar nu på om jag skulle gräva upp rabatten igen, och ta bort alla växter föutom, Idegran, busken och rosorna och sedan köpa till ytterligare någon blommande buske och sen täcka all mark runt buskarna med markduk eller tidningspapper och täcka med ny jord + täckbark.
Vad tror ni, hjälper det ? Grannen sköter inte om sin rabatt mer än någon enstaka gång/år, så där kommer ju kirskålen att finnas kvar, dessutom finns en blomma med ljust rosa blommor som sprider sig som ogräs in på min sida, den går dock lätt att rycka upp, MEN kommer jag att få tillbaka Kirskålen trots min insats och från grannens rabattsida tror ni ? Tacksam för era synpunkter och tips