Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp! Mitt svartvinbärsträd håller på att dö :(
          Ninix
          Inlägg 10-06-2012, 19:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 2 908

I år har jag köpt en uppstammad svartvinbärsbuske till balkongen. Men redan någon vecka senare fick jag problem med bladlöss som satte sig på precis alla blad.

Så jag både sprayade med såpalösning och tog in trädet i badkaret och duschade av lössen med slangen. Jag satte en plastpåse över krukan så att det inte skulle komma in vatten, men tyvärr lyckades jorden bli genomblöt ändå :/

Jag vann iallafall bladlus-kriget och bladlössen är borta. Däremot ser svartvinbärsplantan såhär vissen ut istället! Alldeles torr och risig. Jag antar att det beror på att jorden är för blöt och att rötterna inte fått syre?? Har försökt torka ut jorden så mycket det går, men tyvärr köpte jag en kruka utan avrinningshål och tänkte att det skulle räcka med att fylla på med massa leca i botten...

Bifogad fil  svartvinb_r1.JPG ( 128.94k ) Antal nedladdningar: 115

Som nödlösning har jag idag ryckt upp trädet och lagt den huvudsakliga jordklumpen i en terracottakruka, för att dra ut lite vatten. Jag hoppas rötterna får lite mer luft också.

Bifogad fil  svartvinb_r2.JPG ( 128.38k ) Antal nedladdningar: 98

Eller är det nåt annat som gör att trädet mår så dåligt?

Någon kanske har tips om hur ska jag kan torka ut jorden snabbare?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 21:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon