Jag hyr en modern 2-våningsvilla i en fantastisk vacker bullerbymiljö. De andra husen i byn är fina gamla parstugor, på vår tomt rev hyresvärdarna det gamla torpet och byggde ett helt nytt hus. Från byperspektivet ser vårat hus otroligt malplacerat ut med sin höjd. Dessutom försvann mycket av syréner och gamla perenner när de gjorde det nya huset. Så huset ser ännu högre ut eftersom det är så pass kalt vid och omkring huset.
Så min vilja är att försöka få huset att smälta in lite bättre genom att plantera kring grunden och framför huset. Men det är lite marigt. Huset står på en svartmålad kryppgrund, det blir mycket varmt. Östra långsidan av huset är det mest dräningsgrus och lite klippor. Där har jag försökt plantera en klematis. Den tog sig ganska bra men verkar nu ha torkat. Södra kortsidan blir stekhet. Här finns en liten rabatt men det är svårt att få något att växa ordentligt. Djupet på jorden är kanske 20 cm innan berggrunden kommer. Jag har lyckats få några få stockrosor ta sig här.
Det är främst den södra och den östra sidan jag vill plantera kring. Kring den nybyggda trappan har de förra hyresgästerna lyckats få en kaprifol att växa i dräningsgruset, otroligt tacksam!
Finns det någon chans för mig att plantera något (helst perenner, buskar, rosor osv) som kan ta sig här? Kan jag fylla på lite jord längsmed grunden för att få lite bättre odlingsdjup och jord? Helst skulle jag vilja ha rosor som klättrar på väggarna men det känns väldigt svårt...
Tacksam för tips på sorter!
|