Mitt hus har en solig baksida, som idag saknar träd. Jag skulle vilja ha ett träd, allra mest för skuggans skull. Kunna ligga på en filt under/bredvid trädet på varma dagar o liknande...
Det skulle kunna vara ett fruktträd, men i så fall inget äppelträd. Dock absolut inget krav på fruktträd. (Nästan hellre icke frukt)
Trädet får dock gärna vara i storlek av ett normalstort äppelträd. Kanske 5-7 meter högt och ungefär lika brett. Det får gärna vara lättskött, dvs inte hysteriskt mycket klippning och beskärning (som äppelträd kan innebära). Ju tåligare trädet är mot sjukdomar och andra defekter desto bättre.
Jag har planerat att köpa ett halvstort träd från början, som redan är runt 4 meter högt (kostar väl runt 5-6 tusen har jag förstått).
Jag bor i Örebro (mellersta sverige) och jorden är relativt lerig där trädet kommer stå (även om jag planerat att gräva ur en kubikmeter där trädet ska stå och ersätta med lämplig jord).
Jag har blivit tipsad om Japanskt körsbär och kanske framför allt sorten Kazan. Men nu skulle jag gärna ta emot fler synpunkter och förslag på trädsorter. De japanska körsbäen har förståss en vacker blomning, men det viktiga för oss är skuggan och att trädet växer till sig relativt snabbt.
|