Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> plantera liljekonvalj i kruka, att plantera om och sköta liljekonvalj i kruka på balkong
          indelon
          Inlägg 06-05-2013, 10:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 78 050

Hej, tack för ett fantastiskt forum! Har lurkat runt här som gäst länge, men nu har jag ett par frågor jag inte finner svar på och hoppas någon här kan hjälpa:

Var ute och gick i skogen och hittade enorma fält med vackra, ej ännu blommande liljekonvaljer. Jag grävde upp ca fem stycken och försökte få med så mycket rötter som möjligt. Jag fyllde även en 50 cl flaska med sanden de växte i.

Väl hemma blandade jag upp sanden med vanlig blomjord, och planterade växterna i en vid, ganska grund kruka, ca. 4 liter. (den mörkblå grytan på bilden)

Jag söker nu skötseltips! Jag vet att de gillar skugga, men hur är det egentligen med jorden? Ska jag plantera dem i enbart sand istället för min nödblandning? Ska de hållas fuktiga hela tiden, och hur mycket plats/jord kräver de egentligen tro? Jag fick intrycket av att rötterna går grunt men brett, stämmer det?

Växer de helst i ett eget kärl eller kan de vilja dela med någon annan växt?

Min balkong ligger i söderläge, men tänkte helt enkelt ställa krukan på golvet, så att den får skugga av balkongräcket i cement. Då hålls de ju lite svala också. Kan detta vara en bra plats?

ps. Jag vet att liljekonvaljen är fridlyst i stora delar av Sverige. Själv bor jag (och plockade dem) i Berlin där blomman ses mer som ogräs, så jag hoppas ingen tar illa upp att jag tog med mig ett par av denna fina växt hem. Skulle naturligtvis aldrig göra det om de var fridlysta.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Bild_2013_05_06_kl._10.00.jpg ( 102.27k ) Antal nedladdningar: 85

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 21:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon