Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Snabbt råd om vad jag ska använda för att jordförbättra., måste handla imorgon bitti.
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 22-07-2013, 20:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Jag hopas nån orkar ge mig ett råd om vad jag ska använda till mina nya plantering. Jag har grävt upp en frodig hasselbuske eftersom den blir alldeles för hög. På platsen ska det nu istället stå lägre buskar, vanliga trädgårdsbuskar som paradisbuske, aronia och schersmin, tex. Buskarna är beställda och på väg, så jorden måste fixas nu inom kort.

Det är en naturtomt och på just den här platsen är det "mineralrik" jord. Annars är det mest lerjord i trädgården, men det här är nära berghällar så jag gissar att de har släppt mineral/fin sand. Jorden ser rätt OK ut, svart och mjuk när den är fuktig, grå och hård när den är torr, så det känns som att det måste till mer mullämnen. Det är sol på platsen och jorden riskerar att torka. De nya växterna är små och jag vill att de växer upp så snart det går, de ska vara insynsskydd. Jorden måste alltså vara bra och fuktighetshållande.

Jag har grävt ned flera kärror av egen trädgårdskompost (har mer om det är bra för planteringen), men undrar om jag måste ha i något mer "mulligt". Frågan är om jag ska köpa vanlig planteringsjord på påse (lockar minst), ren torvmull eller barkmull (känns som smartast). Jag har fått olika råd när jag frågar runt bland bekata och eftersom min handelsträdgård har semesterstängt måste jag handla på byggvaruhus = ingen att fråga. Förutom er här på Odla förstås! Någon som vill ge mig råd?

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 01:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon