Jag sitter och går igenom gamla sparade trädgårdstidningar och börjar titta på fröer i förberedelse av första odlingssäsongen på min nyinförskaffade kolonilott. Längtar och gläds åt att det blir märkbart ljusare ute och våren inte är så långt borta

Bestämde mig i höstas för att följa Kerstins goda råd och odla i pallkragar och har införskaffat fyra stycken dubbla sådana men också två sandlådor med måtten 120x120x25 som jag hittade på rea och tänker använda som odlingslådor för potatis och perenna ätbara saker. Tror däremot inte att jag marktäcker under allt utan att jag ska gräva bort grässvålen och låta lådorna gå ner några centimeter i jorden. Har använt hösten sedan jag tog över lotten till att bygga en trefackskompost och måla den och mina lådor i vacker röd ockra. Tänkte klä dem med presenning på insidan och ett par cm upp på utsidan av nederkanten för att förhoppningsvis skydda dem från direktkontakt med jorden och få dem att hålla längre. Men åh, det är så mycket man vill göra så hur ska man hinna med att arbeta också undrar jag!?
Jag har redan i en tidigare tråd fått goda råd av Kerstin, Piccante, Eva i Västerås och Rigoletto så jag tänkte fortsätta och hoppas på fler sådana! Jag vill gärna odla ätbart som jag kan plocka och äta av hela sommaren men har inga planer på att ta tillvara massor för vintern (har inte så mycket plats att förvara på i lägenheten) och jag undrar om ni har tips på er favorit/favoriter i köksträdgården och gärna även hur ni äter/tillagar dem? Vad är det godaste egenodlade ni vet? Jag märker att det är så otroligt lätt att svepas iväg av entusiasmen och handla på sig mängder av frön så vill försöka sålla lite och inte ta i så jag spricker första året. Tack på förhand!