Ska plantera en 40m thuja brabant häck. Planteringsdike på 50x50cm är grävt och klart. Vi har lerjord och planen är att köpa barkmull som jordförbättring. En del utav jorden som grävdes upp är sållad ifrån stenar och rötter och kommer att blandas med vid planteringen. MEN, nu är min fundering vad jag ska köpa mer för sorts jord. Jag har fått rekommendationen att köra på 70% barkmull och 30% planteringsjord. Började läsa på och inser att det är mycket planteringsjord som är skit. Och gör allt för att hitta den bästa. MEN får då höra att thuja inte är så kräsen och det skulle funka med även den sk sämsta planteringsjorden "5 för 100". Börjar sedan se flera som säger att man kan köpa trädgårdsjord att plantera i lika bra. Så nu står jag här och känner mig bara totalt förvirrad. Vad ska jag köpa egentligen? Och kvittar det om jag köper gödslad eller ogödslad barkmull?
Droppslang är inhandlat och kommer att grävas ner. Jag kommer att plantera så att plantorna kommer i lite högre "fållor" så att det finns sjunkmån med tanke på att lerjorden med tiden kommer äta upp barkmullen och torvigare jord. Tanken är att lägga barkmull även överst, så småningom. Täckväv ska inhandlas så det finns när häcken ska täckas. Gödsla tänker jag inte göra förrän i vår.
Redigerat av Regndroppen: 21-08-2017, 14:29
|