Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Äppelträd, Vilket äppelträd ska jag välja?
          Shaggy
          Inlägg 25-04-2004, 13:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 3 048

I min trädgård finns det ett par äppelträd som tyvärr blivit sogligt vanskötta. I det ena trädet finns det gott om krädftangrepp och det andra har blivit stympat och har en massa tappar som sitter överallt. Tyvärr är det svårt att komma åt tapparna eftersom trädet har skjutit väldigt mycket vattenskott runt tapparna.
          Jag räknar med att dessa träd inte kommer att klara sig så långe och funderar nu på att plantera ett nytt. Det ställe som jag sett ut åt trädet är alldeles ovanför en "terass" så att 1- 1,5 meter från trädet kommer marken att sjunka 50-60 cm. Tyvärr består marken av ren rödlera (iallafall på alla ställen jag grävt på hittills) och den har ju inte så goda dränerande egenskaper.
          Nu är frågan vilket träd ska jag välja? Jag bor i zon 4 och det gör ju tyvärr valet av träd lite snävare. Mina favoriter är Husmoder, Gravenstein och Maglemer. Alla dessa träd går enligt vad jag hittat till zon 2 mina föräldrar har dock odlat Gravenstein och Maglemer i zon 4 med gott resultat men sen är det ju kräftan också... Just nu är jag inne på att försöka med Maglemer men har fått för mig att det trädet också är rätt så kräftkänsligt.
          Snälla ge mig råd Shaggy är just nu mycket förvirrad.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 14:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon