Förra året planterade jag en Eldkrasse som jag skötte omsorgsfullt i sin kruka inomhus. När den nått en viss höjd så planterade jag ut den och fortsatte att pytsa i jord omkring den efterhand som den sträckte på sig. Vi hade grävt en djup grop ca 60cm djup och långt där nere satte vi den. Efter ett kort tag "dog " den iaf vissnade den ner och jag väntade o väntade på nytt livstecken men ack.... När hösten kom så la jag igen gropen och fick jobba hårt på att glömma den. Ville ju så gärna ha en eldkrasse slingrandes runt min gröna Thuja. Häromdagen när jag gick ett varv runt min halvmånerabatt så kom jag att tänka på min krasse. som dog.. synd att den dog... men... men vad skådade mitt högra öga... två eldkrasse skott!!! Helt otroligt, den har överlevt denna kalla vinter och behagar at dyka upp nu! Föralldel bara två små skott på ca 4 cm höga. Undra om den kommer att blomma och nå svindlande höjder i år? Jag utgår ifrån att den vissnar ner helt på vintern och att det är de nya skotten som blommar. Visst är trädgårdslivet underbart när det kommer så fina överraskningar?
--------------------
Hälsningar Mariann, zon 3-4
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi
|