Idag när jag cyklade förbi stadens rådhus som jag förövrigt passerar femetielva gånger i veckan så _såg_ jag för första gången hur vacker avgränsning de gjort till innergården. Det är hus på 3 sidor av gården och så en "uppstammad" häck på den fjärde. Det såg så häftigt ut! Det var ca 2 m mellan varje träd. Stammarna var ca 2m höga, så man kan gå under kronorna utan problem. Själva kronorna hade klippts som man vanligtvis klipper en häck. Slät lodrät framsida, vågrät topp. Kronorna bildade alltså som en häck eller mur. Det var omöjligt att se var den ena kronen slutade och var den andra började. Det hela var som en grön vägg däruppe. SÅ häftigt!
Och en liten idé började förstås gro hos mig som har några tvåvåningsradhus som närmaste grannar. Kanske kan jag stänga dem ute med en stram, härlig, svävande mur av grönska? Med hasselört, funkior och treblad runt fötterna? Inte så kompakt som en häck, inte så yvigt som ett antal stora buskar/träd. Hmmm...
Frågan är bara: undrar vad det var för träd? Någon som har en idé om vad som skulle kunna funka i mälardalen/Västerås? Träden vid rådhusgården hade ganska stora, runda blad som gröna, lite åt det ljusare hållet. Blanka och fina var de.
|