Har jordfräst en plätt av en stor, traditionell äng, för att anlägga trädgårdslandet där vid vår stuga i zon 5 i Västergötland. Marken är mycket mager, vad det nu är, mo, mjäla, vad kan det heta. Ljus jord, inte precis sandig, utan bara torr och mager. Funderar på att sätta kanter, något upphöjda, för att undvika allt gräs och blommor runt om. Men hur förbättrar jag egentligen? Kalkad, gödslad torv och lokal kogödsel funderar jag på. Men med de nya gödseltankarna är det ju mest flytande gödsel hos bonden och antagligen inte så mycket halm i. Täckodling hade jag inte tänkt mig. Men bör jag även lägga i sand eller rent av färdigköpt matjord (köpte lite i våras men det var så fruktansvärt mycket ogräs i den jorden). Försår och sår direkt väldigt mycket. Men när gödslar man i förhållande till sådd/plantering? Läste att man kan göra djupare fåra och fylla med såjord för att skydda fröerna, men kan det hindra gödselpåverkan särskilt länge när man vattnar? Har mest tänkt mig rotsaksodling. Tacksam för svar! Krullan
|