Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vin, Fråga om odling av vin
          sara6403
          Inlägg 31-07-2005, 09:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 6 268

Jag har satt en vinstock, jag bor i odlingszon 0 (Ölands västkust) och har lite funderingar kring hantering.

Jag odlar stocken för att göra eget vin vilket betyder att jag skall ta ut 20-40 klasar druvor/stock.

Nu har den 1 lång ranka på ca 1 meter och en kortare på väg, stammen består av 1 rak "pinne" och en förvedad stock, med en totalhöjd på ca 30 centimeter. Skall man behålla rankorna under vintern, eller skall jag klippa bort dem för att nya skall växa ut varje år?

Uppbindningen är baserad på att jag skall driva upp 4 rankor/stock och jag har satt upp 2 trästavar på 2 meters avstånd med stocken i mitten och 2 rader med ståltråd att binda rankorna på.

Sorten är en korsning mellan Zinfandel och en druva som jag inte riktigt kommer ihåg namnet på, tror att den heter "Orion" eller liknande. Behöver den vintertäckas?

/Sara

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 17:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon