Hej!
Mina döttrar kommer alldeles strax att bli överraskade med en lekstuga, och på var sida om den tänker jag göra rabatter.
På den mörka sidan av stugan funderar jag på att sätta en buskkörsbär samt två amerikanska blåbär ( jag hoppas det funkar?), så de får gå och mumsa på, men jag vill också sätta vackra blommor, så att döttrarna kan gå och plocka buketter (till mig

). De (i alla fall den äldsta) älskar rosa, och ljusblått, kanske lila. Personligen har jag lite svårt för knallgult, knallorange och knallrött, så när vi handlar kommer jag diskret att försöka lotsa dem förbi dessa färger... (nå, skulle de verkligen verkligen vilja ha det, så får de naturligtvis det)
Jag skulle vilja ha tips på bra perenner och sommarblommor, som står fint och länge i vas, gärna som blommar länge under säsongen, eller om man ska blanda vår-, sommar- och höstblommande perenner, så att det alltid finns saker att göra buketter av. Vilken typ av perenner ska vi satsa på? De ska ju helst också se bra ut i rabatten. Funkar klematis som bukettblomma? Eller ska man istället sätta t.ex. luktärter som får klättra upp på lekstugan?
Den rabatten som blommorna ska stå i ligger i s-sv, lerjord, och den kommer att skuggas av en avenbokshäck så småning i s-sö. Alla tips mottages tacksamt. Ja, förresten, lämna de mest giftiga därhän.
/Emma