... men en egen lösning!
Jag har kämpat mot vanligt spinn och falska spinnkvalster i flera månader. I mikroskop såg det åtminstone ut att vara båda sorterna...
Varma vattenbad (i 32- liters hink för hundfoder då jag saknar badkar...), Pyrexdusch, Provado Plus, såpspritdusch, såpspritbad, Pyrexbad (!) - och inget har hjälpt... Dagen efter krälade det lik f-t under luppen!

Men så surfade jag omkring och spanade på vad som används utomlands och hittade Avid som innehåller 2% avermektin. Vänta nu,tänkte jag då - avermektin är samma sak som ivermektin som man använder bl a mot rävskabb (oxå kvalster) - har inte jag fått en flaska injektionslösning som läkemedelsprov? Förklaras bör kanske att jag är veterinär...

Rotade runt i läkemedelsväskan och hittade 50 ml Virbamec 1%-lösning. Räknade om Avid instruktionerna och kom fram till att jag behövde 0,6 ml/l spraylösning (kommer att räcka länge...)
Två duschomgångar senare hittar jag inga levande kvalster - än i alla fall...
Jag är heller inte rädd för att mina katter ska bli förgiftade - man har ofta använt ivermektin i öron på katter mot öronskabb och ytterst få har reagerat negativt på det!
Hoppas bara ohyran verkligen gått hädan för gott - vill inte slänga ut alla växter och börja om som det brukar rekommenderas mot falska spinnkvalster...