Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ny medlem med välkänt problem...
          minimissen
          Inlägg 12-09-2006, 23:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 8 566

... men en egen lösning!

Jag har kämpat mot vanligt spinn och falska spinnkvalster i flera månader. I mikroskop såg det åtminstone ut att vara båda sorterna...

Varma vattenbad (i 32- liters hink för hundfoder då jag saknar badkar...), Pyrexdusch, Provado Plus, såpspritdusch, såpspritbad, Pyrexbad (!) - och inget har hjälpt... Dagen efter krälade det lik f-t under luppen! sad.gif

Men så surfade jag omkring och spanade på vad som används utomlands och hittade Avid som innehåller 2% avermektin. Vänta nu,tänkte jag då - avermektin är samma sak som ivermektin som man använder bl a mot rävskabb (oxå kvalster) - har inte jag fått en flaska injektionslösning som läkemedelsprov? Förklaras bör kanske att jag är veterinär... smile.gif

Rotade runt i läkemedelsväskan och hittade 50 ml Virbamec 1%-lösning. Räknade om Avid instruktionerna och kom fram till att jag behövde 0,6 ml/l spraylösning (kommer att räcka länge...) wub.gif

Två duschomgångar senare hittar jag inga levande kvalster - än i alla fall...

Jag är heller inte rädd för att mina katter ska bli förgiftade - man har ofta använt ivermektin i öron på katter mot öronskabb och ytterst få har reagerat negativt på det!

Hoppas bara ohyran verkligen gått hädan för gott - vill inte slänga ut alla växter och börja om som det brukar rekommenderas mot falska spinnkvalster...

--------------------
          Om en människa kunde korsas med en katt skulle det
          förbättra människan men försämra katten.
          - Mark Twain

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 21:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon