Tänkte bara berätta att jag inte kommer att skriva här på några dagar nu. Inte för att jag har varit så aktiv på ett tag, men ändå. Jag ska nämligen operera min ena fot imorgon, p.g.a. Hallux valgus, d.v.s. snedställning av stortån så att det bildas en knöl på stortåns utsida. Jag har dragit mig länge för den här operationen och lidit. Det är problem att hitta skor som är breda nog för att foten ska få plats. Detta har blivit värre under det senaste året så i tisdags ringde jag till försäkringsbolaget (jag har en privat sjukförsäkring) och de fixade tid hos en kirurg två dagar senare, d.v.s. i torsdags. Jag träffade kirurgen, blev röntgad och fick operationstid fem dagar senare, d.v.s. imorgon.
Det man gör är att man sågar av knölen. Ja, det låter drastiskt men kirurgen använder faktiskt en liten såg och kapar en bit av skelettet. Sen flyttar man lite på stortån och rätar ut den. Jag får bara lokalbedövning så jag kommer att höra när de kapar. Kirurgen sa att det lät som en svarv .... Jag ska ha MP3-spelaren med mig!!!!
Sen verkar han vara helt vild för enligt honom ska jag bara behöva vara hemma en vecka. Sen är det upp till arbetsgivaren att ge mig uppgifter som jag kan utföra sittande. Det funkar inte!!! Nu skulle jag ändå ha semester veckan efter operationen så jag kommer att vara hemma i två veckor. Den här kirurgen har en kollega som sitter vägg i vägg. På hans hemsida står det att han sjukskriver kontorsarbetande patienter i 2-4 veckor ... efter samma operation.
De första dagarna kommer jag att ha riktigt ont och jag måste ligga med benet i höjdläge. Efter en vecka ska jag kunna belasta foten "hyggligt". Jag har fått smärtstillande tabletter.
Foten kommer att vara svullen och stor i ett par månader och det kommer att dröja 1-3 månader innan jag kan använda riktiga skor. Jag får köpa en stor, klumpig operationssko imorgon.
Sen måste jag vänta minst 6 veckor innan den andra foten kan opereras.
Jag är nervös!!!!
Och så synd att jag inte kan bowla mer i år..... Jag ställde upp i en bowlingtävling i lördags och kände mig riktigt sentimental när jag slog sista slaget. Och igår var vi ute och spelade golf och jag visste att det var sista gången på länge. Suck!
Tänk på mig imorgon!!
--------------------
Skåne zon 1
|